Hide metadata

dc.contributor.authorSurbehan, Mevhibe Hilal
dc.date.accessioned2022-09-08T22:03:39Z
dc.date.available2022-09-08T22:03:39Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.citationSurbehan, Mevhibe Hilal. Rasisme som tema i samfunnsfag og skolen som en arena for erfaringsdeling. Master thesis, University of Oslo, 2022
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/96374
dc.description.abstractSamfunnsfag er et fag som skal danne mennesker og forberede dem til å bli gode, demokratiske og inkluderende medborgere som kan samhandle med andre i et mangfoldig samfunn. Faget skal også sørge for at elevene blir sett for hvem de er og skolen skal være en arena elevene får uttrykke seg fritt og åpent. Hovedsakelig har formålet vært å undersøke hvilke opplevelser innvandrerungdom sitter igjen med på et generelt grunnlag etter samfunnsfagundervisning på VG1. I dypdykket har vi forsøkt å avdekke hvordan elevene forstår rasismebegrepet. Elevenes konseptualisering av rasismebegrepet har generert innsikt i hvilken kunnskap elevene besitter, og svarene peker i retning av manglende rasismeundervisning. Manglende rasismeundervisning begrenser også elevenes muligheter til å oppleve skolesituasjonen som representativ og relevant for deres kulturelle og etniske bakgrunn. Dermed har det vært aktuelt å undersøke hvorvidt elevene opplever at skolen blir en arena som er mottakelig og åpen for deres personlige erfaringer. Funnene viser at elevene har tilnærmet lik konseptualisering av rasismebegrepet, der begreper som kultur, etnisitet, religion og hudfarge blir viktige definisjonsmarkører. Elevene er helhetlig fornøyde med samfunnsfagundervisningen. Det er når de inviteres til å reflektere over hva det ville betydd for dem å ha rasismeundervisning, at det fremkommer sterke oppfordringer og ønsker. Elevene har få eller ingen erfaringer med å dele personlige eller egne opplevelser i undervisning. Dette impliserer at elevene ikke har hatt rasismeundervisning, og at elevene ikke opplever skolen som en relevant arena for erfaringsdeling. Det impliserer ikke at elevene er utrygge på sine lærere, men det er snarere initiativtakingen fra lærer som kritiseres.nob
dc.description.abstractSocial sciences is a subject that intends to educate, and prepare students to become good, democratic, and inclusive citizens who can interact respectfully with others in a diverse society. The subject should make sure that students feel seen for who they are, and the school should be an arena where the students are able to express themselves freely and openly. The main goal has been to investigate which general experiences students with immigrant backgrounds have after completing social sciences in the first year of high school. In this deep dive we have attempted to uncover how the students understand the term “racism”. The students' conceptualization of racism has given us insight to their knowledge about the term, and their answers are pointing towards a direction of minimal or no education about the topic. The lack of education about racism also limits the students in experiencing school as a representative and relevant place to discuss and have conversations about their cultural and ethnic background. Therefore, it has been of interest to unravel in which degree the students understand school as an arena that is responsive and open for personal exchanges. The results show that the students generally have a similar understanding of racism as a term, where they use words such as culture, religion and skin color as important factors in defining the terms. The students are for the most part content with their experiences from social science class. It is when they are invited to reflect upon the importance of education about racism, that they express encouragement and a desire to have this form for education. The students have few or no experience with sharing personal experiences in class. This implies that the students do not have exposure towards the feeling that the school is used as an arena to share experiences. It does not imply that the students are insecure about their teacher, rather it is about the teachers interest and to what degree they take initiative, that needs to be criticized.eng
dc.language.isonob
dc.subject
dc.titleRasisme som tema i samfunnsfag og skolen som en arena for erfaringsdelingnob
dc.typeMaster thesis
dc.typeGroup thesis
dc.date.updated2022-09-09T22:01:21Z
dc.creator.authorSurbehan, Mevhibe Hilal
dc.identifier.urnURN:NBN:no-98920
dc.type.documentMasteroppgave
dc.type.documentGruppeoppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/96374/5/Masteroppgave_SDID4009_MevhibeHilalSurbehan.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata