Hide metadata

dc.contributor.authorEriksen, Kristoffer August
dc.date.accessioned2022-09-08T22:03:32Z
dc.date.available2022-09-08T22:03:32Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.citationEriksen, Kristoffer August. Kan vi få grep om begrepene? En kvalitativ intervjustudie om lærere og elevers forståelse av begreper og deres rolle i samfunnsfagene. Master thesis, University of Oslo, 2022
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/96370
dc.description.abstractBegrepenes rolle i norsk samfunnsfagundervisning er noe vi vet svært lite om. Samtidig spiller begrepene i faget en sentral rolle i formidling av fagets innhold. Det er derfor ønskelig å belyse begrepenes posisjon i faget. Jeg har gjennom intervju som metode belyst hvordan fire lærere og fire elever forklarer at de forstår begrepene og deres rolle i samfunnsfaget. Gjennom en tematisk analyse viser jeg hvordan disse lærerne og elevene forstår begrepene i faget, hva begrepenes nytteverdi er, og jeg har pekt på hva lærere forteller at påvirker begrepenes rolle i faget og dets undervisning. Oppgavens problemstilling er som følger: Hva forteller et utvalg lærere og elever om hvordan de forstår begrepene og deres rolle i samfunnsfaget? Formålet med denne oppgaven er å bidra med innsikt i hvordan vi forstår begrepene og hvilken rolle de skal spille i undervisningen av samfunnsfaget. For å diskutere dette tar jeg utgangspunkt i sosiokulturell teori med vekt på bidragene og forståelsen til Vygotsky (1986), Wells (1999) og Milligan & Wood (2010). Gjennom anvendelse av denne teoretiseringen operasjonaliserer jeg begrepene begrep, begrepsforståelse, konsepter og konseptuell forståelse. Analysen identifiserer fire forskjellige forståelser av hva lærerne og elevene i denne studien forstår begrepene som; som samfunnsfagets språk; som verktøy eller virkemidler i utviklingen av konsepter; som generaliserte ord med varierende meningsinnhold; og som nøkkelord som forklarer sentrale temaer og innholdet de skal ta for seg. Jeg identifiserer også fire forskjellige forståelser av begrepenes nytteverdi; generell forståelse for samfunnet, muliggjøre handling, evne til å forstå noe nytt, og å stille seg kritisk til ulike budskap. Dette må derimot ikke anses som en uttømmende liste. I analysen identifiserer jeg også noen sentrale tendenser som påvirker hvilken rolle begrepene har i undervisningen. Først og fremst ble elevers forutsetninger og behov identifisert som noe lærerne opplevde som førende. Målet med begrepene i samfunnsfag ble også belyst, der et særlig viktig moment var deres rolle i å utvikle forståelse hos elever, med noe variasjon i hvordan dette skulle finne sted. Til slutt belyser jeg også en opplevd konflikt for noen av lærerne mellom å undervise begreper for å bevise kompetanse og å undervise begrepene rettet mot elevers forståelse for fagets konsepter. Studiens didaktiske implikasjoner innebærer at det kan være en viktig vurdering å tenke over hvilken rolle begrepene skal ha i deres samfunnsfagundervisning, da spesielt rettet mot hvordan en går frem for å undervise, og hva en som lærer verdsetter.nob
dc.language.isonob
dc.subjectBegreper Konsepter Konseptuell forståelse Begrepenes rolle Samfunnsfag
dc.titleKan vi få grep om begrepene? En kvalitativ intervjustudie om lærere og elevers forståelse av begreper og deres rolle i samfunnsfagenenob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2022-09-09T22:01:17Z
dc.creator.authorEriksen, Kristoffer August
dc.identifier.urnURN:NBN:no-98861
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/96370/1/Eriksen--K---2022-.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata