Abstract
Den følgende masteroppgaven er en kvalitativ utforskning av «the Salmon Project», en tverrfaglig intervensjon i Utdanning for Bærekraftig Utvikling (UBU). I løpet av et tretten ukers «Open Schooling»-prosjekt skrev en 9. klasse filmmanus hvor de tok perspektivet til villaks. Det teoretiske rammeverket for analysen er Sandahls (2020) «Social Perspective Taking»-modell (SPT), men informert av posthumanistisk kritikk av antroposentrisme i utdanning, utvider jeg modellen til å inkludere ikke-menneskelige perspektiver. Mine forskningsspørsmål spør hvilken relevans ikke-menneskelige perspektiver har for SPT, hvilken relevans ikke-menneskelig SPT har for UBU, og i hvilken grad ikke-menneskelig SPT kan svare til posthumanistisk kritikk av UBU. Jeg samlet inn data gjennom deltagende etnografisk feltarbeid og intervjuer, og analyserte data ved transkripsjon, tematisk analyse og konstruksjon av narrativer. Etter SPT skapte elevene emosjonelle, poetiske, politiske og vitenskapelig tekstkyndige beskrivelser av livet og opplevelsene til en ontologisk Annen. Jeg argumenterer for at SPT er modulært og overførbart på tvers av arter. Noen av elevene omgikk SPT-prosessen, og jeg foreslår to måter å håndtere dette. Videre foreslår jeg at å ta perspektivet til en annen og å gjøre en affektiv tilknytning bør gjennomføres som kombinerte aktivitieter. Jeg benytter horisontsammensmeltningsforståelsen til Gadamer (2013), og argumenterer for at både elevenes og villaksens horisonter ble aktualisert, sammensmeltet og nyansert gjennom SPT, hvilket åpnet for en utvidelse av elevenes forståelse av legitime måter å vite til å inkludere ikke-menneskelige ontologier, i tillegg til en utvidelse av deres moralske sirkel til å bli biotisk gjennom en anerkjennelse av ikke-mennesker som moralske agenter. Min studie støtter derfor det ellers menneskeorienterte SPT-rammeverket til Sandahl (2020). Jeg argumenterer videre for at ikke-menneskelig SPT har verdi for UBU, og at å inkludere ikke-menneskelige ontologier vil adressere store deler av den posthumanistiske kritikken av den strukturelt manifesterte antroposentrisme i utdanning.