Hide metadata

dc.contributor.authorBysveen, Per René Olsen
dc.date.accessioned2022-09-08T22:03:24Z
dc.date.available2022-09-08T22:03:24Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.citationBysveen, Per René Olsen. Radikalisering og ekstremisme i skolen Samfunnsfagslæreres undervisning om og forebygging av radikalisering og voldelig ekstremisme. Master thesis, University of Oslo, 2022
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/96366
dc.description.abstractRadikalisering og voldelig ekstremisme er utfordringer i samfunnet, og en del av radikaliseringen foregår på internett. I lys av dette, har samfunnsfaget som mål å fremme demokratiske verdier, og forebygge ekstreme holdninger og handlinger. Med denne oppgaven ønsker jeg å utforske hvordan et utvalg samfunnsfagslærere arbeider med tematikken radikalisering og voldelig ekstremisme. Dette belyses gjennom intervjuer med seks samfunnsfagslærere. Problemstillingen benyttet for å utforske temaet er: Hvordan arbeider et utvalg samfunnsfagslærere med radikalisering og voldelig ekstremisme, og i hvilken grad vektlegges internetts rolle i dette arbeidet? Først utforskes noen teorier som omhandler forebygging av radikalisering og voldelig ekstremisme. Teoriene gjør forskjell på forebygging som foregår på primær-, sekundær- og tertiærnivå. Videre gjøres det klart at skolen hovedsakelig arbeider på primærnivå, ettersom dette er det minst inngripende nivået hvor forebygging handler om bygging av resiliens (motstandskraft). Hvordan denne resiliensen kan bygges utforskes gjennom tre teoretiske perspektiver. Perspektivene som benyttes er relasjonsbygging og inkludering, kritisk media literacy, og diskusjon. Funnene fra intervjuene viser at lærerne i stor grad forstår radikalisering i lys av at det finnes visse sårbarhetsfaktorer som kan ligge bak en slik prosess. Disse faktorene vil kunne forebygges gjennom å bygge resiliens. Lærerne benytter seg av tilnærminger som faller inn under alle de tre teoretiske perspektivene når de arbeider med tematikken. De forteller i stor grad om et fokus på relasjonsbygging og inkludering. Diskusjon er det som nevnes minst i intervjuene. Alle lærerne kobler internetts rolle sammen med tematikken i sin undervisning. Det fremstår som at lærerne forstår forebyggingsarbeidet knyttet til internetts rolle ganske likt som det generelle forebyggingsarbeidet, men med et tydeligere fokus på kritisk media literacy. Fokuset på offline sårbarhetsfaktorer fremstår som et annet viktig poeng for lærerne i forhold til internetts rolle. De didaktiske implikasjonene jeg trekker frem er at lærerne har en god forståelse av egen rolle i forhold til tematikken, og at de underviser og forebygger godt. Potensielle forbedringer vil være, å styrke fokuset på diskusjon, og å tilby lærerne kompetanseheving når det kommer til internetts rolle tilknyttet radikalisering og voldelig ekstremisme.nob
dc.language.isonob
dc.subjectrelasjonsbygging og inkludering
dc.subjectdiskusjon.
dc.subjectradikalisering
dc.subjectSamfunnsfagsdidaktikk
dc.subjectresiliens
dc.subjectkritisk media literacy
dc.subjectvoldelig ekstremisme
dc.titleRadikalisering og ekstremisme i skolen Samfunnsfagslæreres undervisning om og forebygging av radikalisering og voldelig ekstremismenob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2022-09-09T22:01:14Z
dc.creator.authorBysveen, Per René Olsen
dc.identifier.urnURN:NBN:no-98848
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/96366/1/Masteroppgave_Per_Ren-_Olsen_Bysveen.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata