dc.description.abstract | Etter fagfornyelsen og innføringen av nye læreplaner, fikk kompetansemålene i samfunnskunnskap en tydeligere rolle i å knytte kjønn og seksualitet til blant annet verdier, identitet, kropp, grensesetting og overgrep. På bakgrunn av det som kan betegnes som en endring i kjønns- og seksualitetsdiskursen, både i skolen og samfunnet ellers, kan det være sannsynlig at man også finner endringer i lærebøkenes diskurser omkring temaet. I denne oppgaven anvender vi kritisk diskursanalyse for å undersøke hvordan lærebøker i samfunnsfag og samfunnskunnskap på videregående skole behandler kjønn- og seksualitetstematikk. Vi er interessert i å undersøke hvilke diskurser lærebøkene produserer, og hvorvidt de viderefører et heteronormativt perspektiv i skolen. Med hensyn til oppgavens omfang tar vi utgangspunkt i to store læreverk for samfunnsfag i skolen, nemlig FOKUS og Delta!. Vi inkluderer også lærebøkenes nettressurser i analysene. Funnene våre tyder på at læremidlene produserer hovedsakelig fire diskurser som vi kaller for den juridiske diskursen, herunder en rettighetsorientering og en kriminalitetsorientering, nøytralitetsdiskursen, familie- og samlivsdiskursen og inkludering- og likeverdsdiskursen. I analysen så vi diskursive endringer mellom lærebøkene fra LK06 til LK20. Lærebøkene i LK20 knytter tematikken nærmere elevenes livsverden, som vi mener er et viktig didaktisk grep. De nevnte diskursene var til stede i hele analysematerialet. Vi argumenterer at de på ulike måter kan bidra til å videreføre undertrykkende hetero-, homo- og kjønnsnormativitet i skolen. Videre inkluderer de i liten grad skeive i det normative ‘vi-et’ som produseres. I tillegg er nytelsesperspektivet tilnærmet fraværende i tekstene. Siden lærebøker innehar vesentlig formidlingsmakt, kan dette bidra til å videreføre marginaliserende og andregjørende normer i skolen og samfunnet for øvrig. Vi argumenterer, i tråd med teori og tidligere forskning på feltet, at det er behov for et tydelig normkritisk perspektiv, både i lærebøker og samfunnsfagundervisning, for å motvirke en eventuelt marginaliserende praksis. I tillegg fremmer vi at normkritisk seksualitetsundervisning i større grad bør inkluderes i lærerutdanninger. | nob |