Hide metadata

dc.contributor.authorBang-Steinsvik, Ane Kristin
dc.date.accessioned2022-09-07T22:04:25Z
dc.date.available2022-09-07T22:04:25Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.citationBang-Steinsvik, Ane Kristin. Kunst, museum og kulturarv: En casestudie av en litt annerledes kjelke. Master thesis, University of Oslo, 2022
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/96317
dc.description.abstractDenne oppgaven er en casestudie og analyse av kunstprosjektet og utstillingen Hasansens Kjelke som stod på Interkulturelt Museum vår/sommer 2020. Inspirert av Fridjof Nansens spesialtilpassede kjelke som han brukte for å krysse Grønland på sin ekspedisjon i 1888, ble det i prosjektet Hasansens kjelke kombinert håndverkstradisjoner fra Pakistan og Norge for å skape et objekt som både var en pakistansk divan, en charpai, og en norsk skikjelke. Resultatet ble en hybrid charpai-kjelke. Denne charpai-kjelken tilhørte en ny ekspedisjonshelt som fikk navnet Hasansen. Med kjelken på slep krysset Hasansen i likhet med Nansen, Grønland, men fremfor å krysse øde og isdekte landområder, krysset Hasansen heller bydelen Grønland i Oslo. Med utgangspunkt i nyere materialitetsteori og Tine Damsholt og Dorthe Gert Simonsens perspektiver på det materielle som noe prosessuelt, relasjonelt og performativt, analyseres det i denne oppgaven hvordan prosjektet og utstillingen Hasansens Kjelke tematiserte kulturarvsbegrepet og gjennom hvilke virkemidler dette ble gjort. Det drøftes hvordan prosjektet utfordret tanker om kulturarv som noe rent, ekte og entydig og hvordan Hasansens charpai-kjelke er et eksempel på et objekt som har kommet til gjennom et nettverk av samhandlinger og påvirkning, der kulturer og utrykk har møttes eller krysset hverandre. I oppgaven argumenterer jeg frem hvordan dette ikke er noe nytt, men heller noe som ligger til grunn for mye av vår kulturarv. Starter man nemlig å dekonstruere slik, viser det seg at mye av det vi omgir oss med i hverdagen egentlig har sin opprinnelse fra helt andre steder, eller så har de oppstått i skjæringspunkter der kulturer krysses eller møtes. Gjennom å avdekke det som ligger bak skapelsen av et kulturarvsobjekt, dekonstruere det og dra de lange linjene, løsnes det opp i en forforståelse av det materielle som stabile og entydige ting, tilhørende én kultur, med én kulturspesifikk funksjon og betydning. Det åpner opp hele nettverk av relasjoner som strekker seg bakover inn i tradisjoner og håndverk, over nasjonale grenser og knytter oss opp mot steder og kulturer som vi kanskje tenker på som langt unna vår egen. Hasansen og hans charpai-kjelke drar deg i denne oppgaven med på en ekspedisjon inn i et nettverk som strekker over nasjonale grenser, kulturer og tradisjoner, alt med knutepunkt i Interkulturelt Museum på Grønland i Oslo.nob
dc.language.isonob
dc.subject
dc.titleKunst, museum og kulturarv: En casestudie av en litt annerledes kjelkenob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2022-09-08T22:02:27Z
dc.creator.authorBang-Steinsvik, Ane Kristin
dc.identifier.urnURN:NBN:no-98734
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/96317/1/Masteroppgave--Bang-Steinsvik.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata