Hide metadata

dc.contributor.authorHaugen, Maren
dc.date.accessioned2022-09-07T22:03:13Z
dc.date.available2022-09-07T22:03:13Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.citationHaugen, Maren. Hvordan opplever brukere å bli eksponert for klimarelaterte temaer gjennom algoritmene i Googles søkemotor?. Master thesis, University of Oslo, 2022
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/96276
dc.description.abstractI denne oppgaven undersøkes hvordan norske Google-brukere opplever å bli eksponert for klimarelaterte temaer gjennom algoritmene i Googles søkemotor. Google er vår tids største søkemotor, og har derfor mye makt når det kommer til hvilken informasjon mennesker blir eksponert for. Samtidig er klimaendringer noen av de største utfordringene verden står ovenfor, og måten informasjon om dette blir presentert på kan være avgjørende for hvilke oppfatninger mennesker danner seg. Derfor er det viktig å vite mer om hvordan vi forholder oss til Google og algoritmenes prioritering av informasjon om klima. Studien benytter seg av en kvalitativ metode i form av semistrukturerte intervjuer med tilfeldig utvalgte norske studenter. Resultatene er mer eller mindre samstemte. De viser at brukerne opplever at vindkraft blir fremstilt på en nøytral måte, mens oljeboring blir fremstilt som mer negativt. Få av brukerne opplever søkene i Google som personalisert, og selv om de bruker kort tid på å gjennomføre et søk, kan de tolkes som bevisste og kritiske til algoritmenes prioriteringer. Studiens hovedfunn er derfor at brukerne opplever at Googles algoritmer fremstiller klimadebattene på en måte som fremmer de mest populære nettsidene og de mest aksepterte holdningene, men at informasjonen stort sett er generisk og basert på faktaopplysninger.nob
dc.description.abstractThis thesis examines how Norwegian Google users experience being exposed to climate-related topics through the algorithms in Google's search engine. Google is the largest search engine of our time, and therefore has a lot of power when it comes to what information people are exposed to. At the same time, climate change is one of the biggest challenges facing the world, and the way information about this is presented can be decisive for the perceptions people form. Therefore, it is important to know more about how we relate to Google and the algorithms' prioritization of climate information. The study uses a qualitative method in the form of semi-structured interviews with randomly selected Norwegian students. The results are more or less consistent. They show that users experience that wind power is presented in a neutral way, while oil drilling is presented as more negative. Few of the users perceive the searches in Google as personalized, and although they spend a short time completing a search, they can be interpreted as conscious and critical of the algorithms' priorities. The main findings of the study are therefore that users experience that Google's algorithms present the climate debates in a way that promotes the most popular websites and the most accepted attitudes, but that the information is largely generic and based on factual information.eng
dc.language.isonob
dc.subject
dc.titleHvordan opplever brukere å bli eksponert for klimarelaterte temaer gjennom algoritmene i Googles søkemotor?nob
dc.title.alternativeHow do users experience being exposed to climate-related topics through Google's search engine algorithms?eng
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2022-09-08T22:01:39Z
dc.creator.authorHaugen, Maren
dc.identifier.urnURN:NBN:no-98831
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/96276/1/Masteroppgave_Maren-Haugen.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata