Hide metadata

dc.contributor.authorNyhus, Anette
dc.date.accessioned2022-09-07T22:02:23Z
dc.date.available2022-09-07T22:02:23Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.citationNyhus, Anette. Ungdom med autismespekterforstyrrelser og psykiske vansker under Covid-19. Master thesis, University of Oslo, 2022
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/96251
dc.description.abstractBakgrunn: Etter at Covid-19 pandemien utbrøt har det ført en rekke endringer i samfunnet og i menneskers liv og helse. Det viser seg imidlertid at det foreligger lite forskning på hvordan mennesker med spesielle behov har blitt rammet av pandemien og medfølgende endringer i Norge. Ettersom at mennesker med autismespekterforstyrrelser har utfordringer knyttet til endringer i rutiner og ritualer anså jeg det som interessant å undersøke om ungdom med autismespekterforstyrrelser i alderen 13-18 år viser en økning av psykiske vansker assosiert med depresjon, angst, søvnvansker og utfordrende atferd i forbindelse med pandemien. Problemstilling: Formålet med studien var å få kunnskap om foreldre til ungdom med autismespekterforstyrrelser opplever en økning av psykiske vansker assosiert med depresjon, angst, søvnvansker og utfordrende atferd i forbindelse med pandemien. Studien har derfor tatt utgangspunkt i problemstillingen: «Opplever foreldre en økning psykiske vansker assosiert med depresjon, angst, søvnvansker og utfordrende atferd hos ungdom med autismespekterforstyrrelser i alderen 13-18 år i forbindelse med Covid-19?». Det ble forsøkt å undersøke om skoletilbudet, psykisk utviklingshemming og et reduserte fritidsaktiviteter hadde innvirkning på psykisk vansker. Metode og analyse: Det ble benyttet kvantitativ metode for å undersøke problemstillingen, med et ikke-eksperimentelt design. Det ble inkludert 112 foreldre til ungdom med autismespekterforstyrrelser i alderen 13-18 år. Informantene ble henholdsvis rekruttert anonymt via. Ungdomsskoler og videregående skoler i norske kommuner. PPT og BUP fikk også mulighet til å videresende undersøkelsen dersom det var ressurser. Undersøkelsen ble også delt i ulike facebook-grupper. For å analysere data ble det benyttet deskriptiv statistikk, ikke-parametrisk chi-square test, korrelasjonsanalyse og Kruskal-Wallis test. Resultater: Studien gir indikasjoner om at foreldre opplever en økning av psykiske vansker assosiert med depresjon, angst, søvnvansker og utfordrende atferd i pandemien. Resultatene indikerer også at mange skårer innenfor «forverrede vansker», men et fåtall mottar hjelp i spesialisthelsetjenesten for vanskene. Man kan ikke trekke årsaksslutninger på bakgrunn av resultatene i studien, men nærliggende og relevante faktorer som kan ha innvirkning på psykiske vansker i forbindelse med pandemien blir drøftet. Konklusjon: Med tanke på at Covid-19 er en relativt ny verdensomfattende situasjon preges forskningsprosjektet av at det er behov for mer forskning. På grunn av statistiske svakheter, utvalgets størrelse og tilfeldige svakheter ved utvalget har det begrenset muligheten til å gjennomføre relevante analyser og sammenhenger for å besvare forskningsspørsmålene. Imidlertid gir resultatene indikasjoner om at det foreligger en økning av psykiske vansker i forbindelse med pandemien. I likhet med andre studier indikerer studiens funn også at det er behov for videre forskning på hvordan sosiale fritidsaktiviteter, skoletilbudet og hjemmeskole kan ha hatt innvirkning på mennesker med autismespekterforstyrrelser og psykiske vansker assosiert med depresjon, angst, søvnvansker og utfordrende atferd i forbindelse med pandemiennob
dc.language.isonob
dc.subject
dc.titleUngdom med autismespekterforstyrrelser og psykiske vansker under Covid-19nob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2022-09-08T22:01:06Z
dc.creator.authorNyhus, Anette
dc.identifier.urnURN:NBN:no-98700
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/96251/11/Anette-Nyhus-Masteroppgave-V22.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata