Sammendrag
Tema og bakgrunn Formålet med denne har vært å finne ut mer om elever med lærevansker sine erfaringer med inkludering i uteskole. Problemstillingen som danner grunnlaget for min masteroppgave er: Hvordan opplever elever med lærevansker inkludering i uteskole? Med utgangspunkt i problemstillingen ble det utformet to forskningsspørsmål, hvor det ene fokuserer på hvordan uteskole bidrar til inkludering og det andre hvordan uteskole bidrar til mestring og trivsel. Metode Det ble benyttet en kvalitativ tilnærming og intervju ble brukt som metode i datainnsamlingen. Utvalget var fire elever med generelle lærevansker som gikk i 5. klasse på en barneskole på Østlandet. For å ta utgangspunkt i et elevperspektiv ble intervjuet formet som et livsverdensintervju, en retning som er inspirert av fenomenologisk syn på det helhetlige mennesket. Valget av analyse falt på tematisk analyse og teksten ble tolket gjennom et hermeneutisk perspektiv for å ivareta elevenes subjektive oppfatning av virkeligheten. Resultater og konklusjoner Elevene forteller at de foretrekker uteskole som læringsarena, til fordel for klasseromsundervisning. På uteskole får elevene muligheten til å fokusere på andre læringsmål, enn de rent faglige. De opplever det som positivt å få være i naturen og å holde på med oppgaver som er tilpasset deres forutsetninger. Elevene kan fortelle at de er aktivt deltakende og samarbeider med hverandre for å løse oppgavene. De er opptatt av å ta hånd om hverandre, å inkludere de som er utenfor og ønsker mer medbestemmelse i skolehverdagen. Når de opplever utestengelse, uenigheter eller ignorering søker de til hverandre eller får hjelp fra en voksen. Avslutningsvis opplever elevene inkludering i uteskole gjennom å være en del av et fellesskap, med de fordeler og ulemper det medfører.