dc.contributor.author | Tran, Celine | |
dc.date.accessioned | 2022-09-06T22:00:11Z | |
dc.date.available | 2022-09-06T22:00:11Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.citation | Tran, Celine. Bruk av leseverktøy i kjemi 1-En kvalitativ undersøkelse av elevers diskusjon og argumentasjon i forbindelse med bruk av et leseverktøy.. Master thesis, University of Oslo, 2022 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10852/96171 | |
dc.description.abstract | Denne oppgaven presenterer en studie med formål å undersøke hvordan et undervisningsverktøy for leseopplæring i kjemi og naturfag legger til rette for diskusjon og argumentasjon i elevenes samtaler. Undervisningsverktøyet består av ulike leseoppdrag som elevene skal gjøre før, under og etter lesing av tekster. Studiet tar utgangspunkt i elevenes gruppesamtaler når de gjennomfører leseoppdragene som skal gjøres etter lesing. Studiet har benyttet seg av transkriberte lydopptak fra gruppesamtalene til elever i en kjemi 1 klasse. Det har blitt benyttet et rammeverk som gjør det mulig å kategorisere elevenes interaksjoner i gruppen, og knytte dette opp mot argumentasjon. Elevenes samtaler er karakterisert av at det veksler mellom sekvenser der en elev presenterer egne oppgaver, før samtalen åpnes opp og flere elever bygger på hverandres påstander, og i noen tilfeller er kritiske mot hverandre. Dette viser seg å være viktig for samtalens progresjon. Resultatene av studien viser at alle delene av leseoppdragene legger til rette for diskusjon og argumentasjon mellom elevene. Det er derimot noen deler av leseoppdragene som legger mer til rette for argumentasjon mellom elevene enn andre. Dette kan forklares av en rekke faktorer slik som teksten som ble benyttet, og at noen av oppgavene var åpne slik at elevene kunne trekke inn mange temaer. Samtidig ble det observert at leseoppdragene ikke alltid ble brukt som tiltenkt, og dette påvirket følgelig elevenes diskusjon og argumentasjon. På bakgrunn av studiens funn kan det virke som at det er viktig for elevenes samtaler at verktøyene brukes som tiltenkt. Derfor er det viktig at læreren legger til rette for at leseoppdragene brukes som tiltenkt, og presisere viktigheten av samarbeid og diskusjon for å stimulere til argumentasjon. | nob |
dc.language.iso | nob | |
dc.subject | kjemididaktikk | |
dc.subject | argumentasjon | |
dc.subject | gruppediskusjoner | |
dc.subject | rollekort | |
dc.subject | leseverktøy | |
dc.subject | samtalekart | |
dc.subject | samtaler | |
dc.title | Bruk av leseverktøy i kjemi 1-En kvalitativ undersøkelse av elevers diskusjon og argumentasjon i forbindelse med bruk av et leseverktøy. | nob |
dc.type | Master thesis | |
dc.date.updated | 2022-09-06T22:00:11Z | |
dc.creator.author | Tran, Celine | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-98680 | |
dc.type.document | Masteroppgave | |
dc.identifier.fulltext | Fulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/96171/11/KJM5930L_Masteroppgave_Va-ren-2022_Celine-Tran.pdf | |