Abstract
Når roboter nå operer rundt, foran og med mennesker blir det stadig viktigere å vurdere hvordan robotens fysiske fremferd tolkes av mennesker rundt dem. Oppmerksomhet rundt design av robotens bevegelser er derfor et tilbakevendende tema og område det stadig fokuseres mer på i fagfeltet HRI. Til tross for dette mangler designere stadig tilgang til måter å utnytte bevegelse som designmateriale. En måte å gjøre bevegelse tilgjengelig for designere er å representere det i et notasjonsystem. I denne masteroppgaven utforsker jeg hvilke muligheter som ligger i en foreslått modell for implementasjon av atferd i robotartefakter som inkluderer utviklingen av et notasjonsystem for robotbevegelse. Tolkning av robotens bevegelse er knyttet konteksten og tolkningen av den. Som et organiserende prinsipp for et konsept bygget på modellen for implementasjon av atferd i robotartefakter, foreslår jeg derfor å anvende teorier fra semiotikk, som er en gren i filosofien som undersøker hvordan mening oppstår og kommuniseres. Ved å observere tilstedeværelsen av en robot i en teateroppsetning, viser jeg hvordan mening i robotens bevegelser oppstår som en relasjon til omgivelsene. Menneske-robot interaksjon foregår innenfor en sfære av mening, og for å understreke assymetrien i interaksjon mellom mennesker og roboter, argumenterer jeg for å beskrive dette som å utgjøre en «robo-semiosfære».