Hide metadata

dc.contributor.authorNetskar, Othilie Sophie
dc.date.accessioned2022-09-05T22:01:46Z
dc.date.available2022-09-05T22:01:46Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.citationNetskar, Othilie Sophie. Å samarbeide om kunnskapsdeling. Master thesis, University of Oslo, 2022
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/96105
dc.description.abstractJoint venture er en samarbeidsform som bedrifter bruker ved gjennomføring av større samarbeidsprosjekter. I denne oppgaven har vi undersøkt et samarbeid hvor to bedrifter er langt på vei med å skrive kontrakter og sette opp en struktur for et joint venture. Med problemstillingen hvordan foregår kunnskapsdeling og samarbeid innenfor rammene av et joint venture, har vi undersøkt hvordan denne joint venturen løser prosjektet gjennom samarbeid og kunnskapsdeling. Ved å intervjue elleve deltakere i joint venturen får vi innblikk i hvordan de organiserer to bedrifter inn i en prosjektorganisasjon som sørger for at begge bedrifter er representert. I tillegg hvordan de legger til rette for deling av informasjon og kunnskap på tvers av bedriftene, prosjektorganisasjonen og samarbeidsgruppene innad i joint venturen. Samarbeid i et joint venture En viktig årsak til at bedrifter inngår et samarbeid innenfor rammene av et joint venture, er muligheten til å dele ressurser, kompetanse og egenskaper. Dette er også noe av grunnen til at det er interessant å studere joint ventures. I denne oppgavens beskrivelse har bedriftene inngått et samarbeid for å øke mulighetene deres til å vinne rettigheter fra myndighetene for å utføre et spesifikt prosjekt. Det ble påpekt fra intervjuobjekter når det gjelder samarbeid, at ulik kompetanse, kultur og struktur var komplementerende og har så langt gitt merverdi. Prosjektorganisasjonen har en struktur hvor samarbeidet er organisert i fem forskjellige arbeidsstrømmer. I disse arbeidsstrømmene finner vi personer fra begge bedriftene, som sammen skal løse de forskjellige fokusområdene til de ulike gruppene. Flere informanter antyder at en slik struktur legger til rette for et godt samarbeid på tvers av de to bedriftene. Våre funn fremhever hvordan ulike egenskaper som felles mål, interesser og åpenhet for å tilegne seg nye perspektiver og ideer, bidrar til økt samarbeid. Samtidig blir vi oppmerksomme på enkelte utfordringer når det kommer til hvordan samarbeidet foregår. Et fåtall av informantene viser til en svak teamfølelse, lite kjennskap til samarbeidspartneren og mangel på felles forståelse. Det er ulike oppfatninger og forventninger i samarbeidet, og våre funn viser at et flertall av informanter mener samarbeidsformen er gunstig for at joint venturen skal nå målene sine. Erfaringene fra prosjektet vi har studert, tyder på at joint venturen fremmer samarbeid ved å legge til rette for å tydeliggjøre felles mål og motivasjon for samarbeidet. Dette funnet er i tråd med forskning på joint ventures om hva som fremmer vellykket samarbeid, at det å dele målsetting er en viktig forutsetning for godt samarbeid. Vår analyse tyder på at rammene for joint venture bidrar til at samarbeidspartnerne utformer målsettingen tidlig i samarbeidsprosessen. Kunnskapsdeling i et joint venture Fra intervjuer med informantene forstår vi at organiseringen med fem arbeidsstrømmer bidrar til at deltakerne i joint venturen sosialiseres og sitter sammen og løser oppgaver. På denne måten blandes personer fra de to bedriftene i grupper, og det dannes derfor en kompetansebase med variasjon av utdannings-, erfarings- og kompetansebakgrunn. Dette legger til rette for kunnskapsdeling gjennom at personene får møttes, snakket sammen og delt kunnskap samtidig som de løser prosjektets oppgaver. En annen metode som presenteres som effektiv for kunnskapsdeling i joint ventures, er nettopp det å plassere personer med erfaring og kunnskap inn i prosjektet. Dette blir påpekt flere ganger som en strategi som brukes flittig i de fleste prosjekt, hvor man kanaliserer personer med mye kompetanse inn i ulike joint ventures for å dra nytte av deres kunnskap. Selv om bedriftene har prosedyrer og strategier for hvordan erfaringsrapportering skal foregå, kommer det å plassere personer med mye kunnskap i prosjekt, frem som den mest effektive måten å dele kunnskap på. Konklusjon For at kunnskapsdeling og samarbeid skal kunne skje i et joint venture må bedriftene komme til enighet om mål og forventninger tidlig i samarbeidet. Det skjer ved at bedriftene sørger for et godt grunnlag med avtaler og kontrakter som legger til rette for samarbeid på tvers av grupper, som kan løse prosjektet sammen i joint venturen. Deretter må de sørge for at kunnskap kanaliseres inn i joint venturen gjennom rapporter, men også fra personer som har kunnskap og erfaring fra tidligere prosjekt. På denne måten legger bedriftene til rette for god kunnskapsdeling og godt samarbeid innenfor rammene til et joint venture.nob
dc.language.isonob
dc.subject- Joint venture - Samarbeid - Kunnskapsdeling
dc.titleÅ samarbeide om kunnskapsdelingnob
dc.title.alternativeTo collaborate on knowledge sharingeng
dc.typeMaster thesis
dc.typeGroup thesis
dc.date.updated2022-09-06T22:00:52Z
dc.creator.authorNetskar, Othilie Sophie
dc.identifier.urnURN:NBN:no-98645
dc.type.documentMasteroppgave
dc.type.documentGruppeoppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/96105/5/A--samarbeid-om-kunnskapsdeling---1-.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata