dc.description.abstract | I denne studien rettes oppmerksomheten mot skolelederutvikling og skoleledernettverk, og masteroppgaven har fått tittelen «Lederutvikling gjennom skoleledernettverk – fire norske rektorers erfaringer og perspektiver». Undersøkelsen er gjennomført som en kvalitativ studie med en fenomenologisk tilnærming, og problemstillingen er: «På hvilken måte erfarer skoleledere deltakelse i skoleledernettverk, og i hvilken grad oppfatter de at nettverksdeltakelse bidrar til kompetanseutvikling hos dem på en slik måte at det har betydning for utviklingsarbeidet ved egne skoler?». Datagrunnlaget i studien bygger på intervjuer med fire norske rektorer som representerer to kommuner og to kompetanseregioner i et fylke. Sentrale begrep som lærende ledelse, bruksteorier, enkel- og dobbelkretslæring og levedyktige ledernettverk har dannet utgangspunkt for de teoretiske linsene jeg har brukt i denne masteroppgaven, og de teoretiske bidragene og perspektivene som står sentralt i analysen og drøftingen er i hovedsak hentet fra forskningen til Argyris og Schön, Vivane Robinson, Etienne Wenger og Kenneth Leithwood. Funn i studien tyder på at deltakelse i skoleledernettverk kan være med på å fremme skoleledernes kompetanseutvikling på en slik måte at det har betydning for utviklingsarbeidet ved egne skoler. Det synes som at informantenes erfaringer er at samhandlingen som ledernettverkene legger til rette for, er med på å åpne opp for læring basert på meninger og erfaringer. Et fellestrekk ved alle intervjuene er at informantene opplever at de utvikler seg som skoleledere gjennom deltakelse i skoleledernettverk. Selv om funn i datamaterialet mitt tyder på at deltakelse i skoleledernettverk bidrar til kompetanseutvikling, er likevel ledernettverkenes størrelse, utskifting av medlemmer og nettverksledelse implikasjoner som kommer frem i denne studien. | nob |