Hide metadata

dc.contributor.authorHolt, Ole Fjellstad
dc.date.accessioned2022-08-22T22:00:35Z
dc.date.available2022-08-22T22:00:35Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.citationHolt, Ole Fjellstad. Flom i Otta; en analyse av direkte og indirekte konsekvenser for vei og jernbane. Master thesis, University of Oslo, 2022
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/95388
dc.description.abstractDenne oppgaven studerer konsekvensene som flom har på vei og jernbane i Ottaområdet. Oppgaven søker å gi økt kunnskap om slike konsekvenser, samt å forbedre hvordan man kan vurdere konsekvensene. Fokuset i denne oppgaven er på hovedvassdrag, der elvene Gudbrandsdalslågen og Otta blir undersøkt. Oppgaven er tredelt. I den første delen utvikles en metode som finner hvor lenge ulike vannføringer i gjennomsnitt vil overstige et visst flomnivå. I den andre delen analyseres direkte skader på vei og jernbane i studieområdet. Dette gjøres ved å modellere farekart i programmet HEC-RAS. Farekartene kobles til infrastrukturen i programmet ArcGIS, der skade- og kostnadsberegninger blir utført. I den tredje delen studeres de indirekte konsekvensene. Her utvikles det en metode for å finne kostnaden som følger av stengt vei. Metoden kombinerer de utregnede gjennomsnittlige varighetene fra del en, med de modellerte farekartene fra del to. Her vurderes tidstap og kjøretøykostnader som veitrafikantene får ved flomhendelser, samt tidstapkostnader tilknyttet fjerntogtrafikken i studieområdet. Analysen av de direkte skadene ved flom, viser at infrastrukturen i Ottaområdet er sårbar for denne typen skader. Dovrebanen, E6 og Rv15 har en forventet årlig kostnad tilknyttet direkte skader i studieområdet, på henholdsvis 1 087 239kr, 604 071kr og 59 859kr, medregnet klimapåslag. Beregninger viser at klimaendringenes effekt på kostnader tilknyttet direkte skader i studieområdet, øker med 635% for E6, 899% for Rv15 og 507% for jernbanen. De benyttede skadefunksjonene brukt i beregningen av skade, er vurdert og funnet lite egnet for detaljanalyser som dette arbeidet er. Den utviklede metoden fra del en har vist seg å være anvendbar når det gjelder å regne ut indirekte kostnader som følge av flom. Metoden gir imidlertid noe usikre resultater, blant annet på grunn av lav tidsoppløsning på vannføringsseriene i studieområdet. Metoden for å beregne indirekte kostnader har vist seg å være formålstjenlig og gir resultat som viser at studieområdet er sårbart for flom. Den tar ikke høyde for nedetid tilknyttet reparasjon, og kostnadsestimatet blir derfor noe lavt. Metoden kan benyttes for å beregne indirekte kostnader også på andre vassdrag.nob
dc.language.isonob
dc.subjectFlom
dc.subjectFlomvarighet
dc.subjectDirekte konsekvenser
dc.subjectIndirekte konsekvenser
dc.subjectKlima
dc.subjectSkadefunksjoner
dc.subjectHEC-RAS
dc.subjectDirekte skader
dc.subjectRisiko
dc.subjectVei
dc.subjectSkader
dc.subjectJernbane
dc.subjectIndirekte skader
dc.titleFlom i Otta; en analyse av direkte og indirekte konsekvenser for vei og jernbanenob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2022-08-22T22:00:35Z
dc.creator.authorHolt, Ole Fjellstad
dc.identifier.urnURN:NBN:no-97990
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/95388/1/Holt_Masteroppgave.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata