Abstract
I denne masteroppgaven undersøker jeg scenisk nærvær hos sangere i prestasjonsøyeblikket. Når en sanger står på scenen er det mange bevisste og ubevisste prosesser som er aktive på samme tid. Formålet med denne studien er å undersøke hvordan fire utvalgte sangere forholder seg til disse prosessene. Hvilke bevisste og ubevisste strategier bruker de for å prestere godt på scenen? Hvilke mentale og kroppslige metoder bruker de for å få tilgang til ressurser og skaperkraft i det sceniske prestasjonsøyeblikket? Det finnes lite metodikk knyttet til prestasjon innenfor sangfeltet. I denne studien ønsker jeg derfor å kaste lys over dette feltet ved hjelp av idrettspsykologi og prestasjonsutvikling, Kairos-koden og Stanislavskijs teatermetodikk. Funn som ble gjort i analysen av intervjuene viser at det sceniske prestasjonsøyeblikket er komplekst, og kan deles inn i flere fokuspunkter som sangere må forholde seg til parallelt. Fire av disse fokuspunktene blir i oppgaven utgangspunkt for en diskusjon rundt det sceniske prestasjonsøyeblikket.
In this master's thesis, I examine the stage presence of singers in the moment of performance. When a singer is on stage, there are many conscious and unconscious processes that are active at the same time. The purpose of this study is to investigate how four selected singers relate to these processes. What conscious and unconscious strategies do they use to perform well on stage? What mental and physical methods do they use to access resources and creativity in the performative moment? There is little methodology related to performance and singing, so in this study I want to shed light on this field using sports psychology and performance development, the Kairos-Code and Stanislavsky's theater methodology. Findings made in the analysis of the interviews show that the stage performance moment is complex and can be divided into several focus points that singers must relate to simultaneously. Four of these focus points are the fundament for a further discussion around the stage performance moment.