Hide metadata

dc.date.accessioned2022-06-15T15:13:33Z
dc.date.available2022-06-15T15:13:33Z
dc.date.created2021-08-02T08:34:11Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationLund, Janne Madsen, Ole Jacob Haugland, Siri Håvås . Å gjøre "det som er liksom planen da" – en kvalitativ intervjustudie av skolestress blant unge jenter som et strukturelt problem. Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk. 2021, 7, 255-268
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/94390
dc.description.abstractStress blant jenter ser ut til å være knyttet til press om å gjøre det bra på skolen og er videre relatert til psykiske plager. I denne artikkelen undersøker vi hvordan skolestress arter seg i unge jenters hverdagsliv, og hvilke institusjonelle prosesser jentenes erfaringer inngår i. Vi tar utgangspunkt i 22 intervjuer med 10 jenter på 10. trinn fra skoler i Norge og beskriver vurderingsarbeid – deres tankearbeid og gjøremål som er knyttet til testing, vurdering og individuell forbedring. Vi drøfter skolestresset og vurderingsarbeidet elevene gjør opp mot prinsippene om tydelig vurderingskultur og forbedring i skolen slik som det kommer fram gjennom den pedagogiske satsingen Vurdering for læring. Vi finner at styringsrasjonalitet i skolen kan bære i seg en invitasjon til arbeidsprosesser som kan få uheldige utfall for noen elever. Avslutningsvis trekker vi fram at skolestress ikke kun må forstås som et individuelt symptom, men også som et logisk tilsvar til styringsrasjonalitet i skolen. Dersom man vil forebygge skolestress, kan endringer i skolehverdagens innhold og krav være vel så hensiktsmessige som individuelle mestringstiltak.
dc.languageNB
dc.rightsAttribution 4.0 International
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.titleÅ gjøre "det som er liksom planen da" – en kvalitativ intervjustudie av skolestress blant unge jenter som et strukturelt problem
dc.title.alternativeNBNorsk, bokmålNorwegian, bokmålÅ gjøre "det som er liksom planen da" – en kvalitativ intervjustudie av skolestress blant unge jenter som et strukturelt problem
dc.typeJournal article
dc.creator.authorLund, Janne
dc.creator.authorMadsen, Ole Jacob
dc.creator.authorHaugland, Siri Håvås
cristin.unitcode185,17,5,0
cristin.unitnamePsykologisk institutt
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1
dc.identifier.cristin1923283
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.jtitle=Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk&rft.volume=7&rft.spage=255&rft.date=2021
dc.identifier.jtitleNordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk
dc.identifier.volume7
dc.identifier.issue0
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.23865/ntpk.v7.2801
dc.identifier.urnURN:NBN:no-96941
dc.type.documentTidsskriftartikkel
dc.type.peerreviewedPeer reviewed
dc.source.issn2387-5739
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/94390/1/Paper%2BII.pdf
dc.type.versionPublishedVersion
cristin.articleid255


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata

Attribution 4.0 International
This item's license is: Attribution 4.0 International