Hide metadata

dc.date.accessioned2022-06-14T15:40:43Z
dc.date.available2022-06-14T15:40:43Z
dc.date.created2021-11-08T09:59:04Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.citationAnderssen, Merete Busterud, Guro . Grammatisk kjønn og bøyningsklasse i norsk som andrespråk: En korpusstudie. NLT - Norsk lingvistisk tidsskrift. 2022, 40(1), 87-127
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/94373
dc.description.abstractI denne artikkelen presenteres en empirisk studie av grammatisk kjønn og bøyningsklasse hos 47 andrespråksinnlærere av norsk i talespråkskorpuset NorInt Tale. Målet er å undersøke i hvilken grad innlærerne har grammatisk kjønn som del av sin andrespråkskompetanse. Resultatene viser at selv om talerne har en høy grad av målspråkslikhet totalt, skjuler dette en betydelig lavere målspråkslikhet med intetkjønn. Dette er spesielt tydelig med ubestemte artikler og prenominale possessiver. I disse strukturene overgeneraliseres felleskjønn i høy grad. I samsvar med tidligere studier av førstespråkstilegnelse (f.eks. Rodina & Westergaard 2015; Busterud et al. 2019, 2020) og arvespråkstalere (Lohndal & Westergaard 2016) finner vi at bøyningsklasse, representert ved bestemthetssuffikser og postnominale possessiver, er lettere å lære enn genus også i norsk som andrespråk. Komplekse strukturer, som modifiserte bestemte substantivfraser og demonstrativer, er mindre målspråkslike, sannynligvis fordi de krever integrering av ulike typer informasjon samtidig. Også dette resulterer i en asymmetri mellom felleskjønn og intetkjønn.
dc.languageNO
dc.rightsAttribution-ShareAlike 4.0 International
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/
dc.titleGrammatisk kjønn og bøyningsklasse i norsk som andrespråk: En korpusstudie
dc.title.alternativeNONorskNorwegianGrammatisk kjønn og bøyningsklasse i norsk som andrespråk: En korpusstudie
dc.typeJournal article
dc.creator.authorAnderssen, Merete
dc.creator.authorBusterud, Guro
cristin.unitcode185,14,35,30
cristin.unitnameNordisk språk
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1
dc.identifier.cristin1952202
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.jtitle=NLT - Norsk lingvistisk tidsskrift&rft.volume=40&rft.spage=87&rft.date=2022
dc.identifier.jtitleNLT - Norsk lingvistisk tidsskrift
dc.identifier.volume40
dc.identifier.issue1
dc.identifier.startpage87
dc.identifier.endpage127
dc.identifier.urnURN:NBN:no-96921
dc.type.documentTidsskriftartikkel
dc.type.peerreviewedPeer reviewed
dc.source.issn0800-3076
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/94373/1/Grammatisk%2Bkj%25C3%25B8nn%2Bog%2Bb%25C3%25B8yningsklasse%2Binorsk%2Bsom%2Bandrespr%25C3%25A5k_2022.pdf
dc.type.versionPublishedVersion
dc.relation.projectCAS/CAS 2019/20 MultiGender
dc.relation.projectNFR/301094
dc.relation.projectNFR/29 57 00


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata

Attribution-ShareAlike 4.0 International
This item's license is: Attribution-ShareAlike 4.0 International