Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T08:10:11Z
dc.date.available2013-03-12T08:10:11Z
dc.date.issued2006en_US
dc.date.submitted2006-02-01en_US
dc.identifier.citationBacke, Pål, Andersen, Anita, . Videostreaming i mobile miljøer. Masteroppgave, University of Oslo, 2006en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/9403
dc.description.abstractSammendrag Denne oppgaven tar opp problematikken med å streame lyd og video over det mobile tredjegenerasjonsnettverket, UMTS, til en mobiltelefon. Det legges vekt på de egenskapene ved UMTS og mobiltelefonen som er med på å definere utfordringene ved streaming i mobile miljøer. Med streaming menes her muligheten for å spille av en multimediasekvens uten å måtte laste ned hele sekvensen i forkant. Bruksområdet for streaming i denne oppgaven er hesteveddeløp. I denne oppgaven vurderes protokoller og maskin- og programvarekomponenter med hensyn til å sette opp et streamingmiljø. Streamingmiljø forstås i denne oppgaven som de komponentene som trengs for å kunne streame lyd og video fra en streamingserver, via UMTS, til en mobiltelefon. På bakgrunn av dette streamingmiljøet, utvikles det en tjeneste for mobiltelefoner som kombinerer spill på hest med videostreaming. For å avdekke hva som påvirker kvalitetsoppfattelsen til potensielle brukere av denne streamingtjenesten, foretas en brukerundersøkelse som tester noen av begrensningene ved streaming av lyd og video i mobile miljøer. Gjennomgående i oppgaven er vurderinger av tekniske hensyn for å tilpasse streamingtjenesten til brukerens behov på en best mulig måte. Dette tydeliggjøres gjennom vektleggingen av standarder i streamingmiljøet og det grafiske brukergrensesnittet i streamingtjenesten. Spesielt kommer brukerens synspunkter frem i brukerundersøkelsen der deres kvalitetsoppfattelse knyttes opp mot et utvalg av begrensninger man finner i et mobilt streamingmiljø. Resultatene fra undersøkelsen viser at brukerne foretrekker at innholdet i videoklipp blir tilpasset mobilskjermen. Dette har med bildejusteringer og rammerate å gjøre. I videoklipp der detaljnivået i innholdet er viktig for opplevelsen, er lydbaserte instruksjoner sentrale. Undersøkelsen identifiserer ingen klare ressursbegrensninger på mobiltelefonen som benyttes, men tydeliggjør viktigheten av å ta hensyn til mobiltelefonens ressursbruk ved streaming. Det avdekkes åpenbare sammenhenger mellom rammerate og overføringshastighet ved streaming av video til mobiltelefon over UMTS. Dersom overføringshastigheten er lav (45 Kbit/s) bør også rammeraten være lav (5 rammer i sekundet). Dersom overføringshastigheten er høy (90 Kbit/s), bør også rammeraten være høy (15 rammer i sekundet). Brukerne ble negativt påvirket av tydelig reduksjon av tilgjengelig båndbredde. Pakketap var ingen begrensning.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleVideostreaming i mobile miljøer : En studie av kvalitative og kvantitative karakteristikker som påvirker kvalitetsoppfattelsen ved videostreaming i mobile miljøeren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2006-02-27en_US
dc.creator.authorBacke, Pålen_US
dc.creator.authorAndersen, Anitaen_US
dc.subject.nsiVDP::420en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Backe, Pål&rft.au=Andersen, Anita&rft.title=Videostreaming i mobile miljøer&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2006&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-11639en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo35844en_US
dc.contributor.supervisorThomas Plagemann, Anders Spillingen_US
dc.identifier.bibsys060343796en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/9403/1/Videostreamingxixmobilexmiljxer.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata