Abstract
For å få en mer effektiv pasientbehandling ved norske sykehus er innføring av den elektroniske pasientjournalen ett av flere virkemidler. Brukermedvirkning i denne type organisasjoner har vist
seg å være utfordrende. Denne oppgaven ser på hvordan utfordringer relatert til brukermedvirkning i utviklingen av en portalløsning som skal samle alle pasientrelaterte informasjonssystemer håndteres. Spesielt fokuserer oppgaven på organiseringen av brukermedvirkningen i en stor og heterogen organisasjon og på eksterne faktorer som påvirker brukermedvirkningen. Oppgaven tar utgangspunkt i et prosjekt ved Rikshospitalets IT-avdeling som fokuserte på bestilling og svar av laboratorietjenester. De empiriske dataene er samlet og bearbeidet ved hjelp av kvalitative forskningsmetoder. Ved hjelp av virksomhetsteori blir dataene analysert fra tre vinklinger;
organisering av brukermedvirkning, samarbeid og konflikter og eksterne faktorer.
Resultatene i denne oppgaven viser at organisering av brukermedvirkning i et interdisiplinært systemutviklingsprosjekt er utfordrende. Konkret, en stor utfordring gikk på å få brukermedvirkning til å passe inn med arbeidsdagen til klinisk personell. For det andre vil nye informasjonssystemer gi nye grenser mellom avdelinger i forhold til ansvar og kan skape konflikt.
For det tredje er det utfordrende å håndtere eksterne faktorer som følge av dynamiske prosesser i helsesektoren. Disse utfordringene ble håndtert ved endring av organiseringen av brukermedvirkning; fra prosjektgruppe, til pilotbrukere, og til ad hoc kontakt.