Hide metadata

dc.date.accessioned2022-05-05T10:50:56Z
dc.date.available2022-05-05T10:50:56Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/93874
dc.description.abstractThis thesis is about sound and space, and is an exploration of sounds and spaces using Pierre Schaeffer’s sound object theory. It addresses aesthetic and experimental approaches to the exploration of spatial audio and site-specific practices through the intrinsic and extrinsic features of sound objects. These experimental approaches make use of software tools for composition, installation, spatial programming, and sound design, as well as for virtual reality simulation. The main contribution of the thesis is an exploration of the relationships between sound and space, going beyond the technical issues of the spatialisation paradigm and into issues of place, site, and landscape, as guiding principles for spatial audio practices. The ambisonic soundfield is in this thesis seen as a link between sound objects and spatialisation of sound masses, sharing the same multidimensional space. The thesis aims to study the various features of sound objects through a multidimensional model where we can access main features as well as sub-features, and sub-sub-features, of sound objects. This thesis is divided into four parts, where the first three parts discuss different aspects of the object–structure relationship, and where the last part is a discussion of possible extensions of Schaeffer’s typomorphological system of identification, classification, and description of sound to encompass spatial features.en_US
dc.description.abstractPierre Schaeffers teori om lydobjekter. Den tar for seg estetiske og eksperimentelle muligheter for utforskningen av spatial audio og stedsspesifikke praksiser gjennom interne og eksterne egenskaper av lydobjekter. Disse eksperimentelle mulighetene bruker programvareverktøy for komposisjon, installasjon, romlig programmering, og lyddesign, samt simulering i virtuell virkelighet. Hovedbidraget til denne avhandlingen er en utforskning av forholdene mellom lyd og rom, forbi de tekniske forholdene i spatialisering og inn mot forhold av plass, sted og landskap, som strukturerende prinsipper i spatial audio praksiser. The ambisoniske lydfeltet er i denne avhandlingen sett på som et bindeledd mellom lydobjekter og spatialiseringen av lydmasser, som deler det samme multidimensjonale rommet. Denne avhandlingen søker å studere de ulike egenskapene ved lydobjekter gjennom en multidimensjonal modell hvor vi får tilgang til hovedegenskaper, samt under-egenskaper og under-under-egenskaper av lydobjekter. Denne avhandlingen er delt i fire deler, hvor de første tre delene diskuterer ulike deler av objekt-struktur forholdet, og hvor den siste delen diskuterer mulige utvidelser av Pierre Schaeffers typomorfologiske system for identifisering, klassifisering og beskrivelse av lyd til å omfatte spatiale egenskaper.nob
dc.language.isoenen_US
dc.titleObjects and Structures: Aesthetical inquiry and artistic experimentation into the relationships between sound objects and spatial audioen_US
dc.typeDoctoral thesisen_US
dc.creator.authorHolbrook, Ulf A. S.
dc.identifier.urnURN:NBN:no-96430
dc.type.documentDoktoravhandlingen_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/93874/1/PhD-Holbrook.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata