Abstract
I datamaskiner må representasjoner baseres på biter og bytes. Dette gir ekstra utfordringer i forbindelse med representasjon av verdier som har en romlig utstrekning, fordi slike verdier ikke lar seg representere så direkte som tekster og tall. Raster-, vektor- og halvplanrepresentasjoner er vanlige løsninger på disse utfordringene.
Vi har i denne oppgaven sett på konsekvensene av å bruke ideene bak Ogdens trekant i forbindelse med romlig/temporale modeller, altså modeller som omfatter fenomener som har en beliggenhet i rommet, som kan ha en utstrekning og som kan endre seg med tiden. Vi starter med å beskrive virkeligheten slik den er, før vi går over på modell- og representasjonsnivået.
Matematisk sett kan rommet ha et vilkårlig antall dimensjoner. Når vi betrakter den virkelige verden og representerer den eksempelvis i geografiske informasjonssystemer, begrenser vi oss vanligvis til tre dimensjoner. Av og til nøyer vi oss med bare to eller en eneste dimensjon. For å kunne fange opp endringer over tid kan vi på lik linje med de romlige dimensjonene innføre en fjerde dimensjon, nemlig tiden. Dermed åpner vi for mer komplette modeller av virkeligheten.
Vi har prøvd å plassere tekstene slik at de kommer inn i kapiteler som omhandler disse emnene hver for seg, men noe stoff gjelder for både modeller og representasjon. Dette er blitt plassert der hvor vi mener at det er mest hensiktsmessig å plassere.
Vi har kommet frem til konklusjonen at Ogdens trekant bør benyttes på en slik måte at virkeligheten påvirker modellen og modellen påvirker representasjon og ikke omvendt. En modell kan ikke endre virkeligheten og dermed bør ikke representasjon føre til endringer på det konseptuelle planet.