Hide metadata

dc.contributor.authorViken, Vemund
dc.date.accessioned2022-03-09T23:01:08Z
dc.date.available2022-03-09T23:01:08Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationViken, Vemund. 22. juli-undervisning som en inngang til undervisning i demokratisk medborgerskap. Master thesis, University of Oslo, 2021
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/92225
dc.description.abstractMålet med denne masteroppgaven er å undersøke hvordan undervisning om terrorangrepene 22. juli 2011 kan brukes for å jobbe med det fagovergripende temaet demokratisk medborgerskap. Jeg tar utgangspunkt i denne problemstillingen: Hvordan framstilles terrorangrepene 22. juli i et utvalg av 22. juli-senteret sine undervisningsopplegg? Bakgrunnen for å skrive en masteroppgave om dette, handler om at 22. juli er nevnt spesifikt i læreplanen at det skal gås gjennom. Når det gjelder forvaltningen av minnet etter 22. juli, så er 22. juli-senteret en aktør med stor tyngde. Det gir dem muligheten til å påvirke hvordan minnet etter 22. juli skal forvaltes, noe som gjør det interessant å forske på undervisningsmateriellet de produserer. For å svare på denne problemstillingen har jeg analysert tre undervisningsopplegg utarbeidet av 22. juli-senteret, som alle har demokratisk medborgerskap som et overordnet tema. Disse oppleggene er tilgjengelige på 22. juli-senterets digitale læringsplattform. Dette materialet har jeg kodet jeg først induktivt, og identifiserte fire kategorier. Disse har jeg kalt stedsfokuset, demokratifokuset, ideologifokuset og beredskapsfokuset. Deretter har jeg hatt en mer deduktiv tilnærming, der jeg først drøfter hvordan oppleggene tar for seg kontroversielle temaer. Her støtter jeg meg på teori om kontroversielle temaer for å drøfte hva som kan være kontroversielt, og i så fall etter hvilke kriterier. I den neste delen av analysen støtter jeg meg på teori om demokratisk medborgerskap. I denne delen av analysen ser jeg på hvordan de tre oppleggene kan brukes for å undervise i det fagovergripende temaet demokratisk medborgerskap. I litteraturen er det beskrevet flere former for demokratisk medborgerskap, og jeg tar utgangspunkt i en tredeling der man kan undervise om demokrati, for demokrati og gjennom demokrati. Jeg konkluderer med at oppleggene både tar opp mulige kontroversielle temaer, samt at de kan brukes for å jobbe med demokratisk medborgerskap på flere nivåer.nob
dc.language.isonob
dc.subjectdemokratisk medborgerskap.
dc.subject22. juli
dc.title22. juli-undervisning som en inngang til undervisning i demokratisk medborgerskapnob
dc.title.alternativeEducation about July 22. as an entry to education in democratic citizenshipeng
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2022-03-10T23:00:21Z
dc.creator.authorViken, Vemund
dc.identifier.urnURN:NBN:no-94806
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/92225/1/MASTER-FERDIG-Viken.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata