Abstract
Respekt for mangfold, verdsettelse av ulikheter og inkludering av den enkelte står sentralt både i skolepolitiske styringsdokumenter og i LK20. Samfunnsfagene har et særlig mandat til å utvikle elevenes bevissthet og perspektiver knyttet til mangfold slik at alle elever opplever tilhørighet i skolens og samfunnets mangfoldige fellesskap. Denne studien undersøker hvilke forståelser av og refleksjoner rundt mangfold og privilegier et utvalg elever på VG3 gjør. Studien tar utgangspunkt i problemstillingen Hvordan forstår et utvalg elever på videregående skole begrepet mangfold og på hvilke måter knytter elevene forståelsene sine til privilegier? Oppgavens teoretiske rammeverk baserer seg på perspektiver knyttet til undervisningens sosialiserende og subjektiverende formål og funksjon. I rammeverket fremlegges perspektiver på mangfold knyttet til hvordan begrepet tematiseres og problematiseres i politiske styringsdokumenter og skolekontekst, samt hvordan man kan arbeide for å utvikle elevenes mangfoldskompetanse. Det fremlegges teoretiske perspektiver på privilegier knyttet til identitetskonstruksjon, interseksjonalitet og andregjøringsprosesser. Til sist redegjør jeg for pedagogiske tilnærminger til mangfoldskompetanse strukturert etter Kumashiros rammeverk knyttet til antidiskriminerende undervisning. Gjennom et kvalitativt forskningsdesign rekrutterte jeg en klasse i Sosialkunnskap på VG3 hvorav 18 deltok i en survey og fire deltok gruppeintervju. På denne måten fikk jeg både et bredt og et dypt innblikk elevenes forståelser og refleksjoner. I sine definisjoner av begrepet legger elevene til grunn både smale, brede og vekslende mangfoldsforståelser. De knytter også mangfoldsbegrepet til egen identitetskonstruksjon og følelse av tilhørighet, samtidig som de bruker det som et andregjøringsbegrep. Elevene knytter mangfoldsbegrepet til privilegier ved å trekke på hvordan deres egne identiteter og majoritetsposisjoner er privilegerte, samt hvordan disse privilegiene inngår i andregjøringsdynamikker. Til tross for bevissthet rundt egne privilegier reflekterer ikke elevene rundt prosesser som kan virke rettferdiggjørende, men uttrykker heller i stor grad takknemlighet for egen majoritetsposisjon. Basert på disse funnene legger jeg til grunn at en passende pedagogisk tilnærming til mangfoldskompetanse for elevene i utvalget vil være undervisning som er kritisk til privilegier og andregjøring.