Hide metadata

dc.contributor.authorLatifi, Adise
dc.date.accessioned2022-03-07T23:00:21Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationLatifi, Adise. Reseptiv grammatikk og aritmetiske tekstoppgaver. Master thesis, University of Oslo, 2021
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/92083
dc.description.abstractSammendrag Både matematikk - og språkferdigheter blir ansett som viktige akademiske faktorer. I tillegg er disse fenomenene komorbide (Cowan, et al., 2005; LeFevre et al., 2010; Vukovic & Lesaux, 2013; Purpura & Ganley, 2014; Cross, et al., 2018), noe som utgjør en stor fare for utvikling av lærevansker for et barn som er i risiko for språk - og matematikkvansker. En av hovedkildene til gode språkferdigheter er reseptiv grammatikk (Kristoffersen, et al., 2005). For at et barn skal kunne mestre aritmetiske tekstoppgaver må et barn ha gode språkferdigheter (Gilmore, et al., 2018; Fuchs, et al., 2013; Fuchs, et al., 2015; Boonen, et al; 2016). Aritmetiske tekstoppgaver forutsetter en forståelse av både språklige og aritmetiske faktorer (Darcozy, et al., 2020). Av den grunn er det interessant å se om reseptiv grammatikk kan være en longtinduell prediktor for aritmetiske ferdigheter i tekstoppgaver. Denne studien har som formål å besvare følgende problemstilling: Hvordan reseptiv grammatikk i førsteklasse predikerer ferdigheter i aritmetiske tekstoppgaver i tredjeklasse, når det kontrolleres for aritmetisk regneflyt (addisjon og subtraksjon), ordforståelse, nonverbal resonnering og hurtig benevning (RAN). Metode Denne studien er skrevet som en del av iSeeNumbers prosjektet ved Institutt for Spesialpedagogikk ved Universitet i Oslo. Studien følger 193 norskspråklige barn fra førsteklasse til tredjeklasse. Barnas reseptive grammatikk, regneflyt, nonverbal resonnering, ordforståelse, hurtig benevning og ferdigheter til å løse aritmetiske tekstoppgaver er blitt kartlagt. Datamaterialet er hentet fra prosjektets første måletidspunkt (T1) og tredje måletidspunkt (T2). For å besvare problemstillingen i denne studien er en ikke-eksperimentell longtinduell design benyttet. Analyser Analysene er foretatt ved hjelp av Jamovi versjon 1.6 (The Jamovi Project, 2020). Deskriptive analyser er benyttet for å undersøke de ulike variablene som er benyttet i studien. Bivariat korrelasjonsanalyse er benyttet for å vurdere hvorvidt det foreligger sammenheng mellom variablene. Etterfulgt av hierarkisk multippel regresjonsanalyse som er brukt for å belyse i hvilken grad den unike prediktive effekten reseptiv grammatikk i førsteklasse har på aritmetiske tekstoppgaver i tredjeklasse. Resultater og konklusjoner Funn fra bivariate korrelasjoner viser at reseptiv grammatikk korrelerte signifikant (p <.001) med utfallsvariabelen aritmetiske tekstoppgaver og alle kontrollvariablene som er benyttet i studien. Hierarkisk multippel regresjonsanalyse viser at alle variablene inkludert i regresjonsmodellen forklarer 4,5% av den unike variasjonen i aritmetiske tekstoppgaver i tredjeklasse. I tillegg viser resultatene at reseptiv grammatikk, som er lagt inn i steg 4 i regresjonsmodellen, ikke predikerte variasjonen av aritmetiske tekstoppgaver i tredjeklasse med en ikke signifikant p. verdi på .410. Videre viser resultater fra regresjonsanalysen at kun kontrollvariabelen nonverbal resonnering forklarer variasjonen av aritmetiske tekstoppgaver på signifikant nivå (p <.001). Disse funnene samsvarer med andre studier, men siden det er veldig få studier i feltet som forsker dette fenomenet, er det vanskelig å sammenligne disse funnene med andre studier.nob
dc.language.isonob
dc.subject
dc.titleReseptiv grammatikk og aritmetiske tekstoppgavernob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2022-03-07T23:00:21Z
dc.creator.authorLatifi, Adise
dc.date.embargoenddate3021-11-29
dc.rights.termsDette dokumentet er ikke elektronisk tilgjengelig etter ønske fra forfatter. Tilgangskode/Access code A
dc.identifier.urnURN:NBN:no-94667
dc.type.documentMasteroppgave
dc.rights.accessrightsclosedaccess
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/92083/1/Master.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata