Abstract
Striping og caching i et Video-on-Demand system
Sammendrag
Utviklingen av billige, store og raske disker gjør det teknisk og
økonomisk mulig å tilby videoutleie via høyhastighets nettverk. Man kan i
dag sette opp en multimediaserver med det antall disker og tilby en
rekke brukere å laste ned film i realtid. Vi snakker da om Video-on-Demand.
En rekke forutsetninger må være på plass for å gjøre dette mulig, ikke
minst med tanke på diskoppsett og dataplasseringen. Vårt system vil
være tilpasset mellom null og 100 samtidige multimediastrømmer, omtrent
den belastningen man kan vente å finne hos et borettslag.
I denne oppgaven vil vi gå i dybden i diskteknologi, dataplassering og
striping for å se hvordan et system kan optimaliseres for
multimediadata, og hvordan det skalerer med økende last. Et svært sentralt tema
blir stripingsteknikker og hvordan de påvirker ytelsen. Diskcachen er
også svært sentral ytelsesmessig. Vi undersøker hvordan man kan bevare
god treffrate og hvordan ulike stripingsteknikker påvirker cachetreffen.
Stripeenhetstørrelsen er svært viktig både for å sikre lav responstid,
men også for at systemet skal skalere ved økende last. Vi har også funnet at
cachetreffraten øker betraktelig for stripeenhetstørrelser på over 32k.
Ved simuleringer ser vi at ved et lite antall disker klarer systemet å støtte
mer enn 100 samtidige datastrømmer, og at ytelsen er svært avhengig av en
korrekt oppsatt stripeenhetstørrelse.
Audun Dragland