Hide metadata

dc.date.accessioned2022-02-10T14:15:05Z
dc.date.available2022-02-10T14:15:05Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/90784
dc.description.abstractBærekraft i skolens tekstkulturer handler om hvordan bærekraft og miljø tematiseres i grunnskolens tekster. Studien plasserer seg innenfor en språk- og tekstorientert skriveforskningstradisjon. Den inngår videre i en diskusjon om bærekraftig utvikling i utdanningen, som rammes inn av perspektivet bærekraftdidaktikk. Primærmaterialet er 56 skriveoppdrag og 255 elevtekster fra 3.-7. trinn, i hovedsak fra naturfag og samfunnsfag. Tekstene ble samlet inn i forbindelse med forskningsprosjektet Normprosjektet (Developing national standards for the assessment of writing – a tool for teaching and learning). Studiens problemstilling er: Hvordan konstrueres bærekraft som kunnskaps-, holdnings- og handlingsfenomen i skolens tekstkulturer, eksemplifisert gjennom skriveoppdrag og elevtekster fra Normprosjektet? Tekstmaterialet ble utforsket ved hjelp av kvalitative og kvantitative metoder bygd på sosialsemiotikk, systemisk-funksjonell lingvistikk og tekstvitenskap. Analysene avdekker fire overordnede diskurser om bærekraft i materialet: en faktabasert, en normativ samfunnsorientert, en personlig og en pluralistisk. Den siste av dem, hvor ulike hensyn og perspektiver diskuteres og avveies, er forholdsvis marginal. Analysene viser også at handlingsaspekter ved bærekraft har mindre plass sammenlignet med kunnskaps- og holdningsdimensjoner. I mange tekster konstrueres bærekraft som noe individuelt, men det finnes også tekster hvor systemnivåer adresseres. Studien bidrar med empirisk kunnskap om hvordan det skapes mening om komplekse emner i skolen. Den aktualiseres av innføringen av bærekraftig utvikling som tverrfaglig emne i Kunnskapsløftet 2020. Videre belyser studien elevers skrivekompetanse på småskole- og mellomtrinnet mer generelt, og utfyller tidligere funn fra Normprosjektet. Studien er gjennomført ved Institutt for lingvistiske og nordiske studier, Universitetet i Oslo og kan være relevant for skrive- og tekstforskere, fagdidaktikere, lærere og skoleledere.en_US
dc.language.isonoen_US
dc.titleBærekraft i skolens tekstkulturer: En studie av skriveoppdrag og elevteksteren_US
dc.typeDoctoral thesisen_US
dc.creator.authorMarti, Kristin Torjesen
dc.identifier.urnURN:NBN:no-93379
dc.type.documentDoktoravhandlingen_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/90784/1/avhandling-kristin-torjesen-marti.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata