Abstract
Denne oppgaven handler om dybdelæring i faget «Musikk i perspektiv» (MiP), som er musikkhistoriefaget ved musikklinjen ved norske videregående skoler. Dette i henhold til den nye reformen «Fagfornyelsen» som fokuserer svært mye på nettopp dybdelæring. Ved hjelp av kvalitative intervjuer har fem norske MiP-lærere blitt intervjuet om sitt forhold til dybdelæring, herunder deres definisjon av begrepet «dybdelæring», og hvilke metoder de benytter seg av for at elevene skal oppnå dybdelæring. I tillegg tar oppgaven for seg hvilke utfordringer lærerne uttrykker at står til hinder for dybdelæringen i faget. Disse uttalelsene blir diskutert i lys av myndighetenes offentlige utredninger, høringssvar, stortingsmeldinger, og relevant litteratur om musikkhistorie og dybdelæring.
This paper explores “deep learning” (Norwegian: “Dybdelæring”) in relation to the subject “Music in perspective” (Norwegian: Musikk i perspektiv (MiP)), which is the music history subject in Norwegian music high schools. This is also seen in relation to the new reform “Fagfornyelsen”, which focuses heavily on “deep learning”. With the help of qualitative interviews, five Norwegian MiP-teachers have been interviewed about their relationship with “deep learning”, or to be precise: their definition of “deep learning”, and which methods they use so that their pupils will experience “deep learning”. In addition, this paper addresses which challenges the teachers express is a hinderance for “deep learning” in the MiP-subject. The teachers’ statements are then discussed in light of government reports, consultation responses, parliamentary reports, and relevant literature about music history and “deep learning”.