Hide metadata

dc.contributor.authorKarlsen, Ingunn Kjellerød
dc.date.accessioned2022-02-07T23:00:26Z
dc.date.available2022-02-07T23:00:26Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationKarlsen, Ingunn Kjellerød. Vi gir dem ikke opp. En casestudie av organisering og lederstrategier i frafallsarbeidet i to videregående skoler.. Master thesis, University of Oslo, 2021
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/90630
dc.description.abstractI denne oppgaven undersøker vi skolelederes erfaringer med frafallsarbeidet som gjøres i videregående skole. Vi valgte ut én videregående skole i to fylker og intervjuet fire skoleledere. Gjennom et casestudium fikk vi fram tette og virkelighetsnære beskrivelser. I studien benytter vi oss av utfyllende strategi for å håndtere teorimangfoldet. Kompleksiteten i skolen som organisasjon innebærer at vi hadde behov for flere innfallsvinkler for å forstå og analysere, i lys av teoretiske perspektiver. Viktige funn har vært at selv om nasjonale satsninger ikke så lett kan spores i klasserommene, har regionale og lokale tiltak har vist positive tegn, og enkelte fylker har en høyere andel elever med fullført og bestått enn andre. Selv om begge skolene benytter den samme modellen for identifisering, kartlegging og oppfølging (IKO), organiserer skolene frafallsarbeidet ulikt. Vi finner at aktørene i frafallsarbeidet er med på å påvirke strukturene i arbeidet. Videre ser vi forskjeller i støttetjenestenes organisering, og at tilbudet til elevene varierer fra fylke til fylke, og fra skole til skole. De to skolenes rektorer har ulik tilnærming til hvilke aktører som best håndterer frafallsarbeidet. Imidlertid har de et felles mål; å videreutvikle frafallsarbeidet for at flest mulig elever fullfører og består. Videre finner vi at skolens kontekst ser ut til å være avgjørende for lederstrategiene i frafallsarbeidet, blant annet er det elevgruppens behov som påvirker skoleledernes valg av strategier. Denne studien har implikasjoner for praksis og videre forskning, samt for den generelle verdidebatten om måling i skolen. Vi fant en verdirefleksjon hos skolelederne vi intervjuet, om at fullført og bestått-andelen er et øyeblikksbilde, og at deres menneskesyn favner videre enn som så, - elever kan nå sine mål, med mye støtte, og i eget tempo. Vi ser videre at mange av strategiene i frafallsarbeidet består av taus kunnskap, som med fordel kan gjøres eksplisitte, for å sikre en større kontinuitet. Skolene vi har studert, har gode resultater for fullført og bestått, på tross av ulike lokale strategier i frafallsarbeidet. Våre funn viser at strategiene omhandler arbeid med utvikling av en positiv skolekultur, med voksne som følger opp tett, og som har en variert verktøykasse i frafallsarbeidet.nob
dc.language.isonob
dc.subjectorganisering
dc.subjectlokale tiltak
dc.subjectVideregående skole
dc.subjectskoleledelse
dc.subjectfrafall
dc.subjectlederstrategier
dc.subjectmultiprofesjonelt samarbeid
dc.subjectIKO
dc.subjectny-institusjonell teori
dc.titleVi gir dem ikke opp. En casestudie av organisering og lederstrategier i frafallsarbeidet i to videregående skoler.nob
dc.typeMaster thesis
dc.typeGroup thesis
dc.date.updated2022-02-07T23:00:26Z
dc.creator.authorKarlsen, Ingunn Kjellerød
dc.identifier.urnURN:NBN:no-93228
dc.type.documentMasteroppgave
dc.type.documentGruppeoppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/90630/1/Masteroppgave-word-endelig-17-16.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata