Hide metadata

dc.date.accessioned2022-01-31T18:49:26Z
dc.date.available2022-01-31T18:49:26Z
dc.date.created2021-12-08T10:00:07Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationThorshov, Thea Christine Moen, Anne Børøsund, Elin . Helsepersonells forventninger til e-konsultasjon - en kvalitativ studie. Sykepleien Forskning. 2021
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/90329
dc.description.abstractBakgrunn: Digitale tjenester har potensial til å erstatte og effektivisere områder av helsetjenesten, redusere helseutfordringene samfunnet står overfor, samt gi pasienten bedre muligheter til å medvirke i egne behandlingsvalg. Stadig flere pasienter får tilbud om digital pasientportal og e-konsultasjon i tillegg til, eller i stedet for, tradisjonelle konsultasjoner på sykehus. Tilbudet i en digital pasientportal varierer, men i hovedsak får pasienter tilgang til egne helseopplysninger og mulighet til å kommunisere asynkront med sine behandlere. Hensikt: Hensikten med studien er å utforske helsepersonells forventninger til å implementere og bruke asynkron, tekstbasert e-konsultasjon i en digital pasientportal ved poliklinisk oppfølging av pasienter med en alvorlig kronisk sykdom. Metode: Studien har et utforskende kvalitativt design, der vi gjennomførte ni semistrukturerte, individuelle intervjuer av helsepersonell som skulle ta i bruk e-konsultasjon. Utvalget besto av sykepleiere (n = 4) og leger (n = 5). Materialet ble analysert med tematisk innholdsanalyse. Resultat: Hovedtemaene som kom frem i analysen, var følgende: Seleksjon av pasienter, Faglig forsvarlig helsehjelp og Reorganisering av praksis. Informantene mente at pasienter som får tilbud om oppfølging via e-konsultasjon, må selekteres. Pasientene må oppfylle visse kriterier, spesielt ha tilstrekkelige norskkunnskaper, digitale ferdigheter og høy grad av helsekompetanse og - informasjonsforståelse. Informantene var bekymret for hvorvidt tekstbasert ekonsultasjon ivaretar krav om faglig forsvarlighet, ettersom muligheten til å observere og gjøre kliniske undersøkelser reduseres. Selv om e-konsultasjon kan være egnet til å effektivisere det daglige arbeidet, forventet informantene at en innføring vil endre rutiner og kreve en reorganisering av praksis. Konklusjon: Helsepersonell er opptatt av hvorvidt e-konsultasjon sikrer faglig forsvarlig helsehjelp, samtidig som de forventer at den kan endre praksis og organiseringen av helsetjenesten. Det bør derfor være en viktig prioritet fremover å lytte til helsepersonell både når digitale tjenester implementeres, brukes og utvikles videre, for å sikre at det ytes faglig forsvarlig helsehjelp.
dc.languageNB
dc.publisherNorsk Sykepleierforbund
dc.titleHelsepersonells forventninger til e-konsultasjon - en kvalitativ studie
dc.typeJournal article
dc.creator.authorThorshov, Thea Christine
dc.creator.authorMoen, Anne
dc.creator.authorBørøsund, Elin
cristin.unitcode185,52,12,0
cristin.unitnameAvdeling for sykepleievitenskap
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1
dc.identifier.cristin1965975
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.jtitle=Sykepleien Forskning&rft.volume=&rft.spage=&rft.date=2021
dc.identifier.jtitleSykepleien Forskning
dc.identifier.issue86348
dc.identifier.startpagee
dc.identifier.endpage86348
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.4220/Sykepleienf.2021.86348
dc.identifier.urnURN:NBN:no-92918
dc.type.documentTidsskriftartikkel
dc.type.peerreviewedPeer reviewed
dc.source.issn1890-2936
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/90329/1/THorshov_pdf-export-86348.pdf
dc.type.versionPublishedVersion


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata