Skjul metadata

dc.date.accessioned2022-01-28T19:10:10Z
dc.date.available2022-01-28T19:10:10Z
dc.date.created2021-11-04T14:52:07Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationBeiler, Ingrid M. Rodrick De Korne, Haley Dewilde, Joke . Etnografiske tilnærminger til andrespråksforskning. NOA - Norsk som andrespråk. 2021, 37(1-2), 33-57
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/90283
dc.description.abstractDenne artikkelen gir en oversikt over etnografiske forskningsmetoder med relevans for andrespråkslæring i og utenfor klasserommet. Etnografiske metoder kan belyse mange spørsmål om andrespråkslæring, enten som overordnet metodologi eller i kombinasjon med andre metoder. Vi viser hvordan disse metodene kan anvendes i andrespråksforskning gjennom eksempler fra tre etnografiske studier. Det første eksemplet er en studie i to innføringsklasser, der en etnografisk tilnærming bidro til en mer nyansert forståelse av betydningen av norsk og andre språk for nyankomne elever i arbeidet med engelsk skriving. Skjermopptak og språkportretter trekkes fram som nyere metodologiske bidrag. Det andre eksemplet er en studie av læring om språk og kultur utenfor skolen, der teametnografi kombineres med flerspråklige intervjuer gjennomført ved hjelp av en app for å undersøke en flerkulturell festival. Det tredje eksemplet presenterer en studie der forskeren samarbeidet med deltakere om å etablere mer inkluderende språkopplæringspraksiser ved en høyere utdanningsinstitusjon, noe som illustrerer hvordan etnografisk forskning kan brukes til å understøtte sosial endring. Avslutningsvis peker vi på digitale datainnsamlingsmetoder og samarbeid med deltakere som viktige retninger for etnografisk forskning på andrespråkslæring i tiden framover.
dc.languageNB
dc.rightsAttribution-ShareAlike 4.0 International
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/
dc.titleEtnografiske tilnærminger til andrespråksforskning
dc.typeJournal article
dc.creator.authorBeiler, Ingrid M. Rodrick
dc.creator.authorDe Korne, Haley
dc.creator.authorDewilde, Joke
cristin.unitcode185,18,2,0
cristin.unitnameInstitutt for lærerutdanning og skoleforskning
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1
dc.identifier.cristin1951481
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.jtitle=NOA - Norsk som andrespråk&rft.volume=37&rft.spage=33&rft.date=2021
dc.identifier.jtitleNOA - Norsk som andrespråk
dc.identifier.volume37
dc.identifier.issue1-2
dc.identifier.startpage33
dc.identifier.endpage57
dc.identifier.urnURN:NBN:no-92881
dc.type.documentTidsskriftartikkel
dc.type.peerreviewedPeer reviewed
dc.source.issn0801-3284
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/90283/1/Beiler%2BDe%2BKorne%2BDewilde%2B2021.pdf
dc.type.versionPublishedVersion


Tilhørende fil(er)

Finnes i følgende samling

Skjul metadata

Attribution-ShareAlike 4.0 International
Dette verket har følgende lisens: Attribution-ShareAlike 4.0 International