Abstract
Dette er en hovedfagsoppgave innenfor fagområdet kommunikasjonssystemer
ved Institutt for Informatikk ved Universitetet i Oslo.
Multimediaservere behandler store, komplekse, kontinuerlige og tidsavhengige
dataelementer som video, audio og animasjoner. Dette stiller store krav til
serveren. Det er derfor viktig at serveren bruker så lite ressurser som mulig
på sende data fra disk til nettverk. Veien fra disk til nettverk er organisert
i en kjede, og det medfører at den svakeste komponenten i denne kjeden vil
bestemme serverens maksimale ytelse. I denne oppgaven skal jeg derfor finne
denne komponenten som utgjør systemets flaskehals. Måten jeg skal gjøre det på,
er å utføre målinger på komponentene i operativsystemet som inngår i disk-til-
nettverk veien. På denne måten kan jeg avdekke systemets flaskehals, og øke
systemets maksimale gjennomstrømning av data. I denne oppgaven tar jeg spesielt
for meg servere som blir brukt i INSTANCE, som er en ny arkitektur for
serverbaserte systemer. Målingene er derfor utført på operativsystemene Chorus
og NetBSD. Resultatene har som antatt vist at det er disken som er den største f
laskehalsen i systemet. Videre har vi sett at minneytelsen ligger på grensen
til å klare å utnytte et gigabit nettverk. Dette er fordi tradisjonelle systemer
bruker flere kopieringsoperasjoner på å overføre data fra disk til nettverk, i
motsetning til INSTANCE. Videre har vi sett at nettverksytelsen er begrenset av
protokollbehandlingen til TCP, og UDP ga betraktelige ytelsesforbedringer. Det
var også mulig å øke gjennomstrømningen av data ved å tilpasse socketens
sendebuffer, størrelsen på bufferet som sendes og ved å øke MTU.