dc.contributor.author | Yssen, Vida Viktoria Forfod | |
dc.date.accessioned | 2021-12-24T23:00:09Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.citation | Yssen, Vida Viktoria Forfod. «Hvis vi har modelltekst da det blir lettere». Hvordan et skriveforløp med modelltekst setter spor i elever med norsk som andrespråk sin skriving. Master thesis, University of Oslo, 2021 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10852/89870 | |
dc.description.abstract | Formålet med denne studien er å finne ut hvordan en modelltekst og et skriveforløp setter spor i tekster elever med norsk som andrespråk skriver. Problemstillingen for studien er derfor følgende: Hvordan setter et skriveforløp med eksplisitt skriveundervisning og en modelltekst spor i elevtekster skrevet av elever med norsk som andrespråk? Studien baserer seg på elevtekstanalyser av 10 elevtekster, samt analyse av et transkribert intervju, observasjonsnotater og elevlogger. Min tilnærming er kvalitativ, og gjennom rike beskrivelser ønsker jeg å få dybdekunnskap om det jeg studerer. Jeg har gjennomført datainnsamlingen i ett enkelt klasserom med voksne andrespråksinnlærere i grunnleggende norsk. Sosiokulturell teori, med stillasbygging og den nærmeste utviklingssonen som sentrale begreper, utgjør mitt læringsteoretiske bakteppe. Jeg bruker dernest tre teoretiske perspektiver, eksplisitt skriveopplæring, andrespråksskriving og modelltekster, som jeg anvender på materialet mitt. Tidligere forskning på modelltekster viser at det ikke er konsensus på feltet om hvorvidt modelltekster bedrer elevers skriveferdigheter, men at det er gjort en del studier med en modelltekst i forgrunnen. Til sammenligning er det gjort svært få studier med et andrespråksperspektiv på bruk av slike tekster. Analysene mine viser at skriveforløpet og modellteksten setter spor i elevtekstene på mikronivå og på globalt nivå. Dette inkluderer bindeord, emnespesifikke ord, startsetninger, utsagnsverb og tekststruktur. Studien viser også at det er sammenheng mellom det som skjer i klasserommet i forkant av elevenes individuelle skriving, og hvilke spor som finnes i elevtekstene. I diskusjonen diskuteres skriveforløpet og funnene i hovedsak med utgangspunkt i kritikken modelltekster og eksplisitt skriveopplæring. Min konklusjon er at et skriveforløp eksplisitt skriveundervisning med en modelltekst kan være en del av andrespråkselever sin helhetlige skriveopplæring, fordi det kan utvikle deres literacy i form av tilgangskompetanse, og gi innblikk i normene som ligger i den norske tekstkulturen. | nob |
dc.language.iso | nob | |
dc.subject | | |
dc.title | «Hvis vi har modelltekst da det blir lettere». Hvordan et skriveforløp med modelltekst setter spor i elever med norsk som andrespråk sin skriving | nob |
dc.type | Master thesis | |
dc.date.updated | 2021-12-24T23:00:09Z | |
dc.creator.author | Yssen, Vida Viktoria Forfod | |
dc.date.embargoenddate | 3021-09-17 | |
dc.rights.terms | Dette dokumentet er ikke elektronisk tilgjengelig etter ønske fra forfatter. Tilgangskode/Access code A | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-92474 | |
dc.type.document | Masteroppgave | |
dc.rights.accessrights | closedaccess | |
dc.identifier.fulltext | Fulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/89870/1/Master_Yssen.pdf | |