Hide metadata

dc.contributor.authorLøkken, Alexander
dc.date.accessioned2021-12-22T23:01:07Z
dc.date.available2021-12-22T23:01:07Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationLøkken, Alexander. Nynorsk i lærebøker før og nå En kvalitativ innholdsanalyse av nynorsk som sidemål i to lærebøker for ungdomstrinnet skrevet for L97 og LK20. Master thesis, University of Oslo, 2021
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/89850
dc.description.abstractFormålet med denne studien har vært å undersøke hvordan fremstillingen av nynorsk som sidemål har endret seg i grunnbøkene til to læreverk til ungdomstrinnet skrevet til henholdsvis Læreplanverket for den 10-årige grunnskolen, L97 og Læreplanen Kunnskapsløftet 2020, LK20. Bøkene er skrevet for elever med bokmål som hovedmål Bøkene som ble valgt, er grunnbøkene til læreverket Språk og sjanger skrevet for L97. Grunnbøkene til dette læreverket utgjør 3 bøker, én bok ment for hvert av trinnene 8, 9 og 10 på ungdomsskolen. Valget av grunnbok til LK20 falt på Kontekst 8-10 Basis. Disse grunnbøkene er gitt ut av Gyldendal forlag. Bøkene ble undersøkt ved å definere nynorskkapitler i de ulike lærebøkene og gjennomføre en konvensjonell, kvalitativ innholdsanalyse av disse kapitlene. Disse ble valgt ut basert på kriterier som ble utarbeidet underveis i arbeidet, og innholdet i de definerte nynorskkapitlene ble kodet. Basert på dette dannet jeg fire forskningsspørsmål som jeg i analysekapittelet tar for meg et og et spørsmål og analyserer innholdet i lærebøkene på basert på dette. De fire forskningsspørsmålene er: 1. Har det skjedd endringer i omfanget sider viet til nynorsk i lærebøkene totalt? 2. Har det skjedd endringer i hva slags temaer som løftes frem i de tradisjonelle nynorskkapitlene? 3. Har nynorskkapitlenes oppgaver endret seg? 4. Har det skjedd endringer i forhold til hva slags tekster som løftes frem i nynorskkapitlene? I analysen fant jeg at fremstillingen av nynorsk som sidemål har endret seg, i bøkene skrevet for L97, fra å i stor grad fokusere på grammatikk og rettskrivning, og på den måten holde på en tradisjonell tilnærming til nynorsken, til å nå legge til grunn et synkront språkperspektiv i gjennomgangen av fagstoffet. Grammatikk og rettskrivning utgjør fremdeles en viktig del av tilnærmingen til nynorsk som sidemål, men i læreboken skrevet til LK20 utgjør det komparative perspektivet fra nynorsk til bokmål langt større del en i de gamle bøkene. Tilnærmingen til å lære nynorsk som sidemål går i Kontekst 8-10 Basis ut på å bruke bokmålet for å forstå nynorsken, og på denne måten lære seg nynorsken gjennom en sammenlignende tilnærming.nob
dc.language.isonob
dc.subjectlærebøker
dc.subjectlæreplaner
dc.subjectlærebokanalyse
dc.subjectnynorsk
dc.subjectsidemål
dc.subjectnorsk
dc.subjectL97
dc.subjectLK20
dc.titleNynorsk i lærebøker før og nå En kvalitativ innholdsanalyse av nynorsk som sidemål i to lærebøker for ungdomstrinnet skrevet for L97 og LK20nob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2021-12-23T23:00:11Z
dc.creator.authorLøkken, Alexander
dc.identifier.urnURN:NBN:no-92376
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/89850/1/Alexander-L-kken---Masteroppgave.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata