Hide metadata

dc.contributor.authorHaugen, Sølvi Helen
dc.date.accessioned2021-12-22T23:00:36Z
dc.date.available2021-12-22T23:00:36Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationHaugen, Sølvi Helen. Menneskerettighetsundervisning med utgangspunkt i transnasjonal adopsjon som fenomen: En diskursanalyse om utenlandsadoptertes ytringer om fenomenet transnasjonal adopsjon som et hegemonisk gode. Master thesis, University of Oslo, 2021
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/89832
dc.description.abstractMenneskerettighetsundervisning står sentralt i norsk skole, både som del av formålsparagrafen for opplæringen, i overordnet del av læreplanen, i kjerneelementer og kompetansemål i ulike fag. I denne oppgaven presenterer og diskuterer jeg menneskerettighetsundervisning (MRU) i tråd med Vesterdals (2021) seks dimensjoner for å skape en helhetlig MRU. Problemstillingen for oppgaven er «hva kjennetegner utenlandsadopterte i norsk media om transnasjonal adopsjon?» I løpet av de siste årene har mange utenlandsadopterte ytret seg i media. Disse ytringene kan knyttes til menneskerettighetsundervisning fordi kritikken og fortellingene utenlandsadopterte kommer med problematiserer transnasjonal adopsjon ut fra menneskerettigheter, FNs barnekonvensjon og Haagkonvensjonen. I samfunnsfagundervisning kan det derfor være relevant å bruke adopsjon som tema, fordi tematikken de utenlandsadopterte skriver om kan aktualisere menneskerettigheter i norsk kontekst. Både i undervisning og i media er menneskerettigheter ofte knyttet til ‘andre land’ og land langt unna Norge. Dette fokuset på massive brudd på menneskerettighetene langt borte kan balanseres ved å belyse brudd og diskriminering også i våre egne samfunn, på lokalt og nasjonalt nivå (Vesterdal, 2021, s. 193). I studien undersøker jeg hvordan utenlandsadoptertes ytringer om transnasjonal adopsjon kan knyttes til menneskerettighetsundervisning i samfunnsfag. Det er en pågående debatt internasjonalt om negative konsekvenser av transnasjonal adopsjon. I denne diskursanalysen bruker jeg debattinnlegg og kronikker i norske aviser skrevet av utenlandsadopterte som ytrer seg om transnasjonal adopsjon og om hvordan det er å være utenlandsadoptert. Tekstene som analyseres knyttes til teorier om postkolonialisme, rasisme og Gramscis hegemoni-begrep. I tillegg bruker jeg FNs barnekonvensjon og Haagkonvensjonen som grunnlag for å vise til menneskerettighetene gjennom MRU. Som rammeverk i analysearbeidet ligger menneskerettighetsundervisningsteorier som jeg knytter opp mot postkoloniale teorier. Tidligere forskningsteorier om transnasjonal adopsjon står sentralt i analysen, sammen med hegemoni-begrepet og rasisme-begrepet. Skolen er en arena og kanskje den arenaen som burde og kan bidra til at referanser til rase og hudfarge har en reel sosial effekt i kampen mot rasisme. Behovet for å erkjenne at rase har stor betydning for mange barn og unges daglige liv er en utfordring som kan bearbeides i utdanningssystemet. Å bevisstgjøre om at rasisme er resultatet av et komplekst samspill mellom holdninger, handlinger og prosesser ligger tett opp til MRUs mandat.nob
dc.language.isonob
dc.subjectaktivisme
dc.subjectpostkolonial
dc.subjectikke-hvit
dc.subjectglobalisering
dc.subjectinternasjonal adopsjon
dc.subjectmenneskerettighetsundervisning
dc.subjecthegemoni
dc.subjecttransnasjonal adopsjon
dc.subjectutenlandsadopterte
dc.subjectbarnekonvensjonen
dc.subjectMRU
dc.subjectmenneskerettigheter
dc.subjectrasisme
dc.subjectutenlandsadopsjon
dc.subjectHRE
dc.titleMenneskerettighetsundervisning med utgangspunkt i transnasjonal adopsjon som fenomen: En diskursanalyse om utenlandsadoptertes ytringer om fenomenet transnasjonal adopsjon som et hegemonisk godenob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2021-12-22T23:00:36Z
dc.creator.authorHaugen, Sølvi Helen
dc.identifier.urnURN:NBN:no-92388
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/89832/1/MasteroppgaveSHH.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata