Hide metadata

dc.contributor.authorChristiansen, Amanda
dc.date.accessioned2021-12-22T23:00:09Z
dc.date.available2021-12-22T23:00:09Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationChristiansen, Amanda. Hvilken kompetanse gir kurset MAT4010 Skolematematikk fra et avansert synspunkt kommende matematikklærere?. Master thesis, University of Oslo, 2021
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/89817
dc.description.abstractSammendrag I denne masteroppgaven fokuserer jeg på hvilke former for kompetanse kurset MAT4010 skolematematikk fra et avansert synspunkt, som tilbys ved Matematisk institutt ved Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet på Universitetet i Oslo, gir studentene som tar det. Samt hvilke relevans tidligere studenter opplever at kurset har for læreryrket. For å utforske hvilken kompetanse MAT4010 gir, og hvilke relevans det oppleves å ha for lærere ser jeg først på læreplaner og matematikkundervisningskompetanse og deretter på eksisterende rammeverk. Her forsøker jeg å plukke ut hva som kan være mest relevant for å definere hva en slik lærerkompetanse kan og bør være, basert på eksisterende rammeverk fra Shulman (1986), Ball, Thames og Phelps (2008) og Dreher, Lindmeier, Heinze og Niemand (2018). Med Fagfornyelsen kommer også dybdelæring inn som nytt begrep (NOU, 2014:7), og jeg vil forsøke å se dette i lys av forskningsspørsmålene, samt elevers holdninger til matematikk. For å undersøke dette har jeg benyttet tre ulike metoder for datainnsamling. Jeg har analysert emnesidene til MAT4010, jeg har intervjuet emneansvarlig og kursholder, og jeg har sendt ut en spørreundersøkelse til kursets tidligere deltakere. Resultatene viser blant annet at det er en betydelig forskjell mellom hva man kan forvente av kurset basert på informasjonen som er tilgjengelig i emnesidene kontra hvordan faglærer har valgt ut pensum og undervist dette. Bildet blir ytterligere komplisert av at svarene til mine spørsmål ser ut til å variere relativt sett med hva slags undervisningsstilling man har gått til etter at man har tatt emnet. Generelt fremstår MAT4010 Skolematematikk fra et avansert synspunkt som et avansert kurs som gjør en vellykket kobling av skolematematikk og akademisk matematikk gjennom en serie didaktisk fokuserte forelesninger som gir bredde og variasjonsmuligheter som understøtter dybdelæringsmuligheter i matematikk. Dette er likevel noe som jeg viser at ikke alle studentene klarer, og jeg avslutter med noen mulige tiltak som kan vurderes for å hjelpe også denne gruppen av studenter til å oppleve økt kompetanse og et relevant kurs.nob
dc.language.isonob
dc.subject
dc.titleHvilken kompetanse gir kurset MAT4010 Skolematematikk fra et avansert synspunkt kommende matematikklærere?nob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2021-12-22T23:00:09Z
dc.creator.authorChristiansen, Amanda
dc.identifier.urnURN:NBN:no-92395
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/89817/1/Master_Christiansen.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata