Abstract
Denne masteroppgaven er en komparativ case-studie som tar for seg innføringen av helseinformasjonssystemer ved Oslo universitetssykehus Rikshospitalet. Studien er utført ved Lipidklinikken og Avdeling for blodsykdommer og skrevet i samarbeid med Rikshospitalets IT-avdeling. Studien tar for seg innføringen av to ulike systemer, det elektroniske SmartDiet-skjemaet og Blodspor, og undersøker hvorfor innføringen av det første systemet har vært mislykket i Lipidklinikken og hvorfor innføringen av det andre systemet har vært vellykket i Avdeling for blodsykdommer. I tillegg undersøkes hvilke faktorer som har vært av betydning ved innføringene og om innføringene har påvirket arbeidsprosessene i avdelingene.
Datagrunnlaget i studien er basert på 12 intervjuer, gjennomført ved de to kliniske avdelingene og IT-avdelingen, samt en spørreundersøkelse utført ved Avdeling for blodsykdommer.
Funnene fra datainnsamlingen viste at innføringen av det elektroniske SmartDiet-skjemaet mislyktes i Lipidklinikken fordi formålet med innføringen ikke ble oppnådd. I stedet for å effektivisere konsultasjonsprosessen for både pasientene og klinikerne, opplevde klinikerne imidlertid at konsultasjonen ble mindre oversiktlig og mer tidkrevende, og at dette gikk utover pasientbehandlingen. Siden systemet kun førte til ulemper i klinikernes arbeid, valgte de å avvise systemet og fortsette med de tidligere rutinene sine. Prosjektet ble som et resultat av dette avbrutt, og innføringen av systemet mislyktes.
I Avdeling for blodsykdommer viste situasjonen seg imidlertid å være annerledes. Her oppnådde Blodspor formålet til avdelingen, ved at det både sikret sporbarhet av faktorkonsentrater, og ga en bedre oversikt over forbruket på avdelingen. Systemet førte til en endring i klinikernes arbeidsrutiner, men denne endringen ble i hovedsak oppfattet som positiv. Systemet ble som et resultat av dette akseptert av klinikerne, og innføringen av Blodspor var derfor vellykket.
Faktorene som viste seg å være av størst betydning ved innføringene er:
Brukernes innstillinger, Pasientbehandlingen, Pasientsikkerhet, Pasient-kliniker forholdet, Opplæring og oppfølging, Brukerinvolvering, Ildsjeler og Behov.