Abstract
I dette prosjektet undersøkes sentrum-perifere digitaliseringsprosjekter fra kommunenes perspektiv gjennom et kvalitativt og intervjubasert forskningsdesign. Bakgrunnen for undersøkelsen oppstår ved at Digitaliseringsrundskrivet, «Én digital offentlig sektor – Digitaliseringsstrategi for offentlig sektor 2019-2025» har et overordnet mål om at offentlig sektor skal samkjøres gjennom ett felles nasjonalt økosystem, samtidig som at kommunene har et lovfestet selvstyre etter kommuneloven § 2-1. Dette medfører at nasjonale myndigheter og KS (sentrum) har et kollektivt mål som krever at kommunene (periferien) tilpasser seg for å møte dette overordnede kollektive målet. På grunn av kommunenes selvstyre må man dermed finne en balanse mellom sentrum og periferi. Undersøkelsen er todelt. For det første blir sentrale utfordringer kommuner møter i digitaliseringsprosjekter som baserer seg på et initiativ fra enten KS eller nasjonale myndigheter kartlagt og gjort til rede for. For det andre ser denne undersøkelsen på spesifikke tiltak som kan imøtekomme disse utfordringene for å øke motivasjon og engasjement hos kommuner i sentrum-perifere digitaliseringsprosjekter. Funnene fra undersøkelsen viser at kommunenes utfordringer kan kategoriseres inn i tre overordnede temaer. Disse temaene er standardisering, koordinering og samarbeid. Prosjektet knytter disse temaene og kommunenes utfordringer opp mot litteratur og konsepter innen IT-styring for å så foreslå konkrete tiltak som kan imøtekomme på kommunenes utfordringer.