Hide metadata

dc.date.accessioned2021-11-12T09:44:27Z
dc.date.available2021-11-12T09:44:27Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/89217
dc.description.abstractGenetikk og fødselsrekkefølge påvirker inntekt og utdanning. En omfattende studie av tvillinger født mellom 1915-1991 viser at det går framover med likestillingen i Norge. Kvinner og menn med like gener og likt oppvekstmiljø påvirkes nå mer av genetikk enn av oppvekstmiljøet for inntekt. For personer født frem til 1980-tallet var det motsatt, da var oppvekstmiljøet knyttet til kjønn viktigere enn genetikken. Genetikkens økende betydning kan tolkes som en seier for likestillingen. En annen studie i doktorgraden undersøker genenes betydning for skoleprestasjoner, og sammenligner gener med påvirkningen fra foreldrenes utdanningsnivå. Basert på DNA-data fra barn født på 2000-tallet, med DNA også fra mor og far, finner forfatterne at betydningen av gener og miljø er om lag like viktige for skoleprestasjoner. Men foreldrenes gener påvirker også barnas prestasjoner uavhengig av barnas arvede genetikk, et «genetisk oppvekstmiljø». Avhandlingen avdekker også interessante funn om ulikheter i utdanning blant søsken etter fødselsrekkefølge. Førstefødte gjør det bedre enn sine søsken allerede i femte klasse målt gjennom skårer på nasjonale prøver. Genetiske faktorer kan imidlertid ikke forklare forskjellene etter fødselsrekkefølge. Senerefødte har høyere fødselsvekt, som i tidligere studier har vist seg å være en fordel for senere utdanningsprestasjoner. Men heller ikke høyere fødselsvekt forklarer fødselsrekkefølgeforskjellene. Forskjeller mellom søsken etter fødselsrekkefølge i utdanning skyldes trolig at de førstefødte får mer eksklusiv tid med foreldrene i oppveksten, og at tidligerefødte lærer mer av å lære bort til sine yngre søsken enn senerefødte lærer av sine storesøsken.en_US
dc.language.isoenen_US
dc.relation.haspartPaper 1: Isungset, Martin Arstad, Tina Baier, and Torkild Hovde Lyngstad. 2021. “Genetic Influences on Lifetime Income Increases with Gender Equality”. Submitted to American Sociological Review. Available at SocArXix, doi: https://doi.org/10.31235/osf.io/e5wjk. To be published. The paper is not available in DUO awaiting publishing.
dc.relation.haspartPaper 2: Isungset, Martin Arstad, Dalton Conley, Henrik D. Zachrisson, Eivind Ystrøm, Alexandra Havdahl, Pål R. Njølstad, Torkild H. Lyngstad. 2021. “Social and Genetic Effects on Educational Performance in Early Adolescence”. Ready for submission, available as NBER Working Paper (28498):1-27 https://doi.org/10.3386/w28498. To be published. The paper is not available in DUO awaiting publishing.
dc.relation.haspartPaper 3: Isungset, Martin Arstad; Mats Lillehagen; and Elisabeth Ugreninov. 2020. “One Order Fits All? Birth Order and Education in Immigrant Families.” Published in European Sociological Review 36(1): 16-31. DOI: 10.1093/esr/jcz040. The article is not available in DUO due to publisher restrictions. The published version is available at: https://doi.org/10.1093/esr/jcz040
dc.relation.haspartPaper 4: Lillehagen, Mats, and Martin Arstad Isungset. 2020. “New Partner, New Order? Multipartnered Fertility and Birth Order Effects on Educational Achievement.” Published in Demography 57(5):1625–46. DOI: 10.1007/s13524-020-00905-4. The article is included in the thesis. Also available at: https://doi.org/10.1007/s13524-020-00905-4
dc.relation.haspartPaper 5: Isungset, Martin Arstad, Jeremy Freese, and Torkild Hovde Lyngstad. 2021. “Birth Order Differences in Education Are Environmental in Origin”. Submitted to Proceedings of the National Academy of Sciences. Available at bioRxiv, doi: https://doi.org/10.1101/2021.06.01.446519 To be published. The paper is not available in DUO awaiting publishing.
dc.relation.urihttps://doi.org/10.1093/esr/jcz040
dc.relation.urihttps://doi.org/10.1007/s13524-020-00905-4
dc.titleFamily First? Genetics, within-family differences, and social inequalityen_US
dc.typeDoctoral thesisen_US
dc.creator.authorIsungset, Martin Arstad
dc.identifier.urnURN:NBN:no-91827
dc.type.documentDoktoravhandlingen_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/89217/1/PhD-Isungset-2021.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata