Hide metadata

dc.date.accessioned2021-11-08T18:57:14Z
dc.date.available2021-11-08T18:57:14Z
dc.date.created2021-10-26T11:19:30Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationGarmann, Nina Gram Romøren, Anna Sara Hexeberg Tkachenko, Elena . Å involvere barnehagelærere i forskning - muligheter for flerspråklighetsforskningen. NOA - Norsk som andrespråk. 2021, 37(1-2), 85-105
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/89147
dc.description.abstractRammeplan for barnehagens innhold og oppgaver (Kunnskapsdepartementet, 2017) fordrer at barnehagene støtter flerspråklige barns utvikling av både hjemmespråket og norsk eller samisk. Dette krever at barnehagelærere har kunnskap om barns hjemmespråk og om flerspråklige didaktiske praksiser, men forskning tyder på at dette er noe som mangler: Forskningen om flerspråklige barn i barnehagealder er andrespråksrettet og tar lite hensyn til barns ferdigheter på hjemmespråket (Alstad, 2015). Dessuten rapporteres det at barnehagelærere har behov for kunnskap om flerspråklige didaktiske praksiser, og at det trengs mer forskning på praksisene (Alstad, 2020; Duarte et al., 2020). I tillegg til dette er den norske forskningen om flerspråklige barn i stor grad begrenset metodologisk til etnografiske casestudier (Alstad, 2015). Med utgangspunkt i det kombinerte undervisnings- og forskningsprosjektet ‘Flere språk i barnehagen’ drøfter vi problemstillingen: Hvilke muligheter åpner seg for flerspråklighetsforskningen når man involverer barnehagelærerstudenter i forskning? Vi argumenterer for at studentinvolvering som del av metoden i flerspråklighetsforskning kan bidra til mer praksisnær forskning og til data fra større utvalg. Artikkelen er et bidrag til diskusjonen om metoder i flerspråklighetsforskningen og til studier av studentinvolvering i forskning.
dc.languageNB
dc.rightsAttribution-ShareAlike 4.0 International
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/
dc.titleÅ involvere barnehagelærere i forskning - muligheter for flerspråklighetsforskningen
dc.typeJournal article
dc.creator.authorGarmann, Nina Gram
dc.creator.authorRomøren, Anna Sara Hexeberg
dc.creator.authorTkachenko, Elena
cristin.unitcode185,14,35,80
cristin.unitnameCenter for Multilingualism in Society across the Lifespan
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1
dc.identifier.cristin1948489
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.jtitle=NOA - Norsk som andrespråk&rft.volume=37&rft.spage=85&rft.date=2021
dc.identifier.jtitleNOA - Norsk som andrespråk
dc.identifier.volume37
dc.identifier.issue1-2
dc.identifier.startpage85
dc.identifier.endpage105
dc.identifier.urnURN:NBN:no-91768
dc.subject.nviVDP::Pedagogiske fag: 280VDP::Anvendt språkvitenskap: 012
dc.type.documentTidsskriftartikkel
dc.type.peerreviewedPeer reviewed
dc.source.issn0801-3284
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/89147/1/%25C3%2585%2Binvolvere%2Bbarnehagel%25C3%25A6rerstudenter_2021.pdf
dc.type.versionPublishedVersion
dc.relation.projectNFR/223265


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata

Attribution-ShareAlike 4.0 International
This item's license is: Attribution-ShareAlike 4.0 International