Hide metadata

dc.date.accessioned2021-11-04T16:32:15Z
dc.date.available2021-11-04T16:32:15Z
dc.date.created2021-02-03T09:05:23Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationEllingsæter, Anne Lise Kitterød, Ragni Hege . Den "uferdige" revolusjonen: Hva betyr utdanning for fedres familiearbeid?. Tidsskrift for samfunnsforskning. 2021, 62(1), 27-50
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/89132
dc.description.abstractDen «uferdige» revolusjonen henspiller på at kvinners tid til lønnsarbeid har endret seg mer enn menns tid til ubetalt husarbeid og omsorg for barn. For å få en bedre forståelse av drivkreftene bak disse endringene trenges mer kunnskap om hvordan utviklingen berører forskjellige grupper. I denne artikkelen undersøker vi norske fedres familiearbeid fra 1980 til 2010 med særlig vekt på betydningen av deres utdanningsnivå. Analysen, som er basert på fire sammenkoplede tidsbruksundersøkelser, vitner om at den «uferdige» kjønnsrevolusjonen har modnet i Norge: Fedre brukte mer tid på familiearbeid i 2010 enn i 1980. Økningen var like sterk for rutinehusarbeid som for omsorg for barn og kan tilskrives både endrede praksiser og endringer i fedregruppens sammensetning. Fedres mer familieinvolverte praksis økte i alle utdanningsgrupper og er trolig resultatet av tilretteleggende familiepolitikk og endrede kjønnsnormer. Fedre med lang universitetsutdanning skiller seg imidlertid ut med mest familiearbeid og høyest endringstempo, særlig for 2000-tallet. Dette kan være tegn på ytterligere konsolidering av fedres nye praksiser.
dc.languageNO
dc.rightsAttribution-NonCommercial 4.0 International
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
dc.titleDen "uferdige" revolusjonen: Hva betyr utdanning for fedres familiearbeid?
dc.title.alternativeENEngelskEnglishThe 'unfinished' revolution: What is the impact of education on fathers' family work?
dc.typeJournal article
dc.creator.authorEllingsæter, Anne Lise
dc.creator.authorKitterød, Ragni Hege
cristin.unitcode185,17,7,10
cristin.unitnameInstitutt for sosiologi/ samfunnsgeografi, Seksjon Sosiologi
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1
dc.identifier.cristin1886160
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.jtitle=Tidsskrift for samfunnsforskning&rft.volume=62&rft.spage=27&rft.date=2021
dc.identifier.jtitleTidsskrift for samfunnsforskning
dc.identifier.volume62
dc.identifier.issue01
dc.identifier.startpage27
dc.identifier.endpage50
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.18261/ISSN.1504-291X-2021-01-02
dc.identifier.urnURN:NBN:no-91735
dc.type.documentTidsskriftartikkel
dc.type.peerreviewedPeer reviewed
dc.source.issn0040-716X
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/89132/2/den_uferdige_revolusjonen_hva_betyr_utdanning_for_fedres.pdf
dc.type.versionPublishedVersion


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata

Attribution-NonCommercial 4.0 International
This item's license is: Attribution-NonCommercial 4.0 International