Hide metadata

dc.contributor.authorSchjølberg, Ingrid Athene
dc.date.accessioned2021-10-29T22:00:16Z
dc.date.available2021-10-29T22:00:16Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationSchjølberg, Ingrid Athene. Motivasjon for læring hos elever med lærevansker. Master thesis, University of Oslo, 2021
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/89082
dc.description.abstractSammendrag Tema og Bakgrunn Denne studien belyser lærernes arbeid med motivasjon for læring hos elever med lærevansker. På bakgrunn av eget arbeid og praksisperioder i grunnskolen har jeg opplevd elever med lærevansker som særlig utsatt for å kjenne på lav motivasjon i møte med faglige utfordringer. Motivasjon er av stor betydning for elevenes kunnskapsutvikling og arbeidsinnsats, og slik det vektlegges i fagfornyelsen (2020) skal lærere fremme motivasjon og danne grunnlag for læring hele livet (Utdanningsdirektoratet, 2020). Det vil ikke alltid være like åpenbart hvordan en i rollen som lærer skal fremme elevenes motivasjon, det vil derfor være av betydning å belyse læreres arbeid med motivasjon for læring hos elever med lærevansker. Metode I studien er det benyttet kvalitativt forskningsintervju som metode for å undersøke lærernes arbeid med motivasjon for læring hos elever med lærevansker. Metoden gjør det mulig å innhente lærernes frie forklaringer og deres erfaringer fra arbeidet med motivasjon for læring. Studiens utvalg består av fire lærere som jobber i grunnskolen (1. til 7. klasse). Lærernes erfaringer og beskrivelse fra eget arbeid utgjør studiens empiri og drøftes videre i lys av relevant teori. Resultat/konklusjon Lærerne i studien beskriver elever med lærevansker som særlig sårbare for å oppleve lav grad av motivasjon. Lærerne trekker i den forbindelse særlig frem bruk av belønning og straff, anerkjennende tilbakemeldinger, tilrettelegging for adekvate utfordringer og bruk av elevenes interesser i læringssituasjoner som sentralt for sitt arbeid med motivasjon for læring hos elever med lærevansker. Ved å øke lærernes kompetanse når det blant annet gjelder hvordan ytre motivasjon kan virke inn på indre motivasjon, og de ulike faktorene som på sikt påvirker til elevenes motivasjon for læring, vil lærerne i høyere grad kunne ha et kritisk blikk på egen praksis og bidra til elevenes motivasjon på sikt. Selv om dette er av betydning for elever generelt, tilsier studien at dette er av større betydning for motivasjon hos elever med lærevansker, da de som følge av sine vansker kan ha en mer sårbar motivasjon.  nob
dc.language.isonob
dc.subjectMotivasjon for læring
dc.titleMotivasjon for læring hos elever med lærevanskernob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2021-10-29T22:00:16Z
dc.creator.authorSchjølberg, Ingrid Athene
dc.identifier.urnURN:NBN:no-91695
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/89082/1/Masteroppgave-2021-motivasjon-for-l-ring.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata