Hide metadata

dc.date.accessioned2021-10-26T15:29:34Z
dc.date.available2021-10-26T15:29:34Z
dc.date.created2021-10-25T08:58:14Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationNilsen, Trude Kaarstein, Hege . Skolemiljø, motivasjon og naturfagprestasjoner fra TIMSS 2015 til TIMSS 2019. Med blikket mot naturfag. Nye analyser av TIMSS-data og trender 2015-2021. 2021, 143-164 Universitetsforlaget
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/89045
dc.description.abstractPå samme måte som motivasjon og skolemiljø (målt ved trygghet, læringsfokus, psykososialt og fysisk miljø) har betydning for elevenes prestasjoner, har også skolemiljøet en betydning for elevenes motivasjon. Dette kapitlet undersøker om endringer i disse variablene kan forklare nedgangen i naturfagprestasjoner på 9. trinn fra TIMSS 2015 til 2019. Resultatene fra en kvasi-longitudinell metodisk tilnærming med medieringsmodellering tyder på at skolemiljøet kan forklare en del av nedgangen i motivasjon og at både skolemiljø og motivasjon er med på å forklare noe av nedgangen i elevenes prestasjoner.
dc.languageNB
dc.publisherUniversitetsforlaget
dc.rightsAttribution 4.0 International
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.titleSkolemiljø, motivasjon og naturfagprestasjoner fra TIMSS 2015 til TIMSS 2019
dc.typeChapter
dc.creator.authorNilsen, Trude
dc.creator.authorKaarstein, Hege
cristin.unitcode185,18,2,0
cristin.unitnameInstitutt for lærerutdanning og skoleforskning
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
dc.identifier.cristin1948104
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:book&rft.btitle=Med blikket mot naturfag. Nye analyser av TIMSS-data og trender 2015-2021&rft.spage=143&rft.date=2021
dc.identifier.startpage143
dc.identifier.endpage164
dc.identifier.pagecount260
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.18261/9788215045108-2021-06
dc.identifier.urnURN:NBN:no-91654
dc.type.documentBokkapittel
dc.type.peerreviewedPeer reviewed
dc.source.isbn9788215045092
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/89045/2/6_skolemiljoe_motivasjon_og_naturfagprestasjoner_fra_timss.pdf
dc.type.versionPublishedVersion
cristin.btitleMed blikket mot naturfag. Nye analyser av TIMSS-data og trender 2015-2021


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata

Attribution 4.0 International
This item's license is: Attribution 4.0 International