Hide metadata

dc.date.accessioned2021-10-26T15:26:51Z
dc.date.available2021-10-26T15:26:51Z
dc.date.created2021-10-25T08:46:20Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationKaarstein, Hege Nilsen, Trude . Lærerkompetanse, undervisningskvalitet og naturfagprestasjoner fra TIMSS 2015 til TIMSS 2019. Med blikket mot naturfag. Nye analyser av TIMSS-data og trender 2015-2021. 2021, 183-206 Universitetsforlaget
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/89043
dc.description.abstractLærernes kompetanse og undervisningskvalitet har betydning for elevenes prestasjoner, mens elevsammensetningen i en klasse har betydning for både undervisningskvalitet og prestasjoner. Dette kapitlet undersøker om endringer i disse variablene kan forklare nedgangen i naturfagprestasjoner på 9. trinn fra TIMSS 2015 til TIMSS 2019. Resultatene fra en kvasi-longitudinell metodisk tilnærming med medieringsmodellering tyder på at lærerne har vært med på å motvirke nedgangen i naturfagprestasjoner, mens elevfaktorer som begrenser undervisningskvaliteten, kan ha sammenheng med nedgangen.
dc.languageNB
dc.publisherUniversitetsforlaget
dc.rightsAttribution 4.0 International
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.titleLærerkompetanse, undervisningskvalitet og naturfagprestasjoner fra TIMSS 2015 til TIMSS 2019
dc.typeChapter
dc.creator.authorKaarstein, Hege
dc.creator.authorNilsen, Trude
cristin.unitcode185,18,2,0
cristin.unitnameInstitutt for lærerutdanning og skoleforskning
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
dc.identifier.cristin1948100
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:book&rft.btitle=Med blikket mot naturfag. Nye analyser av TIMSS-data og trender 2015-2021&rft.spage=183&rft.date=2021
dc.identifier.startpage183
dc.identifier.endpage206
dc.identifier.pagecount260
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.18261/9788215045108-2021-08
dc.identifier.urnURN:NBN:no-91652
dc.type.documentBokkapittel
dc.type.peerreviewedPeer reviewed
dc.source.isbn9788215045092
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/89043/1/8_laererkompetanse_undervisningskvalitet_og_naturfagpresta.pdf
dc.type.versionPublishedVersion
cristin.btitleMed blikket mot naturfag. Nye analyser av TIMSS-data og trender 2015-2021


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata

Attribution 4.0 International
This item's license is: Attribution 4.0 International