dc.date.accessioned | 2021-10-26T15:26:51Z | |
dc.date.available | 2021-10-26T15:26:51Z | |
dc.date.created | 2021-10-25T08:46:20Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.citation | Kaarstein, Hege Nilsen, Trude . Lærerkompetanse, undervisningskvalitet og naturfagprestasjoner fra TIMSS 2015 til TIMSS 2019. Med blikket mot naturfag. Nye analyser av TIMSS-data og trender 2015-2021. 2021, 183-206 Universitetsforlaget | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10852/89043 | |
dc.description.abstract | Lærernes kompetanse og undervisningskvalitet har betydning for elevenes prestasjoner, mens elevsammensetningen i en klasse har betydning for både undervisningskvalitet og prestasjoner. Dette kapitlet undersøker om endringer i disse variablene kan forklare nedgangen i naturfagprestasjoner på 9. trinn fra TIMSS 2015 til TIMSS 2019. Resultatene fra en kvasi-longitudinell metodisk tilnærming med medieringsmodellering tyder på at lærerne har vært med på å motvirke nedgangen i naturfagprestasjoner, mens elevfaktorer som begrenser undervisningskvaliteten, kan ha sammenheng med nedgangen. | |
dc.language | NB | |
dc.publisher | Universitetsforlaget | |
dc.rights | Attribution 4.0 International | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.title | Lærerkompetanse, undervisningskvalitet og naturfagprestasjoner fra TIMSS 2015 til TIMSS 2019 | |
dc.type | Chapter | |
dc.creator.author | Kaarstein, Hege | |
dc.creator.author | Nilsen, Trude | |
cristin.unitcode | 185,18,2,0 | |
cristin.unitname | Institutt for lærerutdanning og skoleforskning | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
dc.identifier.cristin | 1948100 | |
dc.identifier.bibliographiccitation | info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:book&rft.btitle=Med blikket mot naturfag. Nye analyser av TIMSS-data og trender 2015-2021&rft.spage=183&rft.date=2021 | |
dc.identifier.startpage | 183 | |
dc.identifier.endpage | 206 | |
dc.identifier.pagecount | 260 | |
dc.identifier.doi | https://doi.org/10.18261/9788215045108-2021-08 | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-91652 | |
dc.type.document | Bokkapittel | |
dc.type.peerreviewed | Peer reviewed | |
dc.source.isbn | 9788215045092 | |
dc.identifier.fulltext | Fulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/89043/1/8_laererkompetanse_undervisningskvalitet_og_naturfagpresta.pdf | |
dc.type.version | PublishedVersion | |
cristin.btitle | Med blikket mot naturfag. Nye analyser av TIMSS-data og trender 2015-2021 | |