Hide metadata

dc.contributor.authorSimonsen, Michael Christian Anastassiadi
dc.date.accessioned2021-10-07T22:00:41Z
dc.date.available2021-10-07T22:00:41Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationSimonsen, Michael Christian Anastassiadi. Kjendisaktivisme, klimatoppmøte og medier. Master thesis, University of Oslo, 2021
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/88830
dc.description.abstractSammendrag Denne oppgaven handler om kjendisaktivisme på vegne av klimaet, og medienes dekning av kjendisaktivismen. Oppgaven har undersøkt NRK, VG og Aftenpostens dekning av FNs klimatoppmøte i New York i forbindelse med FNs høynivåuke som ble avholdt 21. – 27. september 2019. Klimatoppmøtet var et oppfølgingsmøte etter klimaavtalen som ble inngått i Paris i 2015. Intensjonen for møtet var å øke ambisjon og akselerere tiltak fra land og parter fra privat sektor. Klimatoppmøtet fant sted den 23. september. I forbindelse med høynivåuken og klimatoppmøtet hadde António Gutteres, FNs generalsekretær invitert til et «ungdommens klimatoppmøte» den 21. september. Til dette møtet var den verdenskjente klimaaktivisten Greta Thunberg invitert. Thunberg var også invitert til å holde en tale i forbindelse med åpningen av klimatoppmøtet som ble holdt den 23. september. Senere samme uke ble en forskningsrapport, spesialrapport om hav og is publisert den 25. september. Gjennom kvantitativ og kvalitativ tekstanalyse har denne oppgaven undersøkt om Greta Thunberg med sin tale og tilstedeværelse i på klimatoppmøtet stjal medias oppmerksomhet og dermed påvirket hva og hvordan medienes lesere får presentert av informasjon om klima. Forskningsspørsmålet er: Stjal Greta Thunberg oppmerksomhet fra forskningsrapporten som ble publisert på klimatoppmøtet i New York, USA, i september 2019? Funnene indikerer at Greta Thunberg ble viet mer oppmerksomhet enn forskningsrapporten i de tre utvalgte medienes dekning. Den kvalitative tekstanalysen basert på eksisterende litteratur og tidligere gjennomført retorisk analyse av taler Greta Thunberg har holdt, viste at verktøy Greta Thunberg tar bruk for å etablere nye tolkningsrammer om klima, kommer til uttrykk gjennom mediene. Funnene viser også at gjennom den rollen Greta Thunberg beskrives å ha av mediene, samt omtales til å inneha av andre kilder tildeles en leder-rolle som forener mennesker. En «guru»-rolle. Oppgaven viser at gjennom rollen, sammen med verktøyene som kommer til uttrykk, kan indikere at Greta Thunberg endrer diskursen om klima og klimaendringer, og hvordan mediene dekker klima.nob
dc.description.abstractAbstract This thesis is about celebrity activism on behalf of the climate, and the media's coverage of celebrity activism. The thesis has examined NRK, VG and Aftenposten's coverage of the UN climate action summit in New York in connection with the UN high-level week which was held 21 - 27 September 2019. The climate action summit was a follow-up meeting after the climate agreement entered into in Paris in 2015. The intention for the climate action meeting in September 2019 was to increase ambition and accelerate measures from countries and parties from the private sector. The climate action summit took place on 23 September. In the days leading up to the high-level week and the climate action summit, António Gutteres, the UN Secretary-General, had invited to a «youth climate summit» on 21 September. The world-famous climate activist Greta Thunberg was invited to this meeting. Thunberg was also invited to give a speech on the opening day of the climate action summit, which was held on 23 September. Later that week, a research report, a special report on the ocean and cryosphere in a changing climate, was published on 25 September. Through quantitative and qualitative text analysis, this thesis has investigated whether Greta Thunberg with her speech and presence in the climate summit stole the media's attention and thus influenced what and how the media's readers are presented with information about climate. The research question is: Did Greta Thunberg steal attention from the research report that was published at the climate summit in New York, USA, in September 2019? The results indicate that Greta Thunberg was given more attention than the research report in the three selected media coverage. The qualitative text analysis based on existing literature and previously conducted rhetorical analysis of speeches held by Greta Thunberg, showed that tools Greta Thunberg uses to establish new frames on how we understand climate, are expressed through the media. The results also show that through the role Greta Thunberg is described to have by the media, as well as being mentioned as having by other sources, a leader-role is assigned, a role that unites people. What is described as a «guru» role. The results presented indicates that through the role and the tools for framing expressed through the media, Greta Thunberg changes the discourse about climate and climate change, and how the media covers climate.eng
dc.language.isonob
dc.subject
dc.titleKjendisaktivisme, klimatoppmøte og mediernob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2021-10-07T22:00:41Z
dc.creator.authorSimonsen, Michael Christian Anastassiadi
dc.identifier.urnURN:NBN:no-91434
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/88830/1/Simonsen_Michael_Chr_A_masteroppgave.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata