dc.contributor.author | Rasmussen, Annelin | |
dc.date.accessioned | 2021-09-28T22:01:49Z | |
dc.date.available | 2021-09-28T22:01:49Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.citation | Rasmussen, Annelin. «Vi må være villige til å se det, og gjøre noe med det». Master thesis, University of Oslo, 2021 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10852/88649 | |
dc.description.abstract | Denne masteroppgaven vil ta for seg fem læreres erfaringer og kunnskaper rundt det å håndtere mobbing av hørselshemmede elever i ungdomsskolen. Hensikten med undersøkelsen har først og fremst vært å finne ut hvordan lærere kan bidra til å stanse mobbing av hørselshemmede elever i ungdomsskolen. Et mål var også å få innsikt i hvordan lærere forebygger mobbing av hørselshemmede elever, og hvilke tiltak som settes i gang når mobbing av en hørselshemmet elev finner sted. For å kunne besvare hovedproblemstillingen: «Hvordan kan lærere bidra til å stanse mobbing av hørselshemmede elever i ungdomsskolen?», samt de to underproblemstillingene: «Hvordan forebygger lærere mobbing av hørselshemmede elever?» og «Hvilke tiltak blir igangsatt når mobbing først forekommer?», har jeg benyttet meg av en kvalitativ tilnærming. Jeg har gjennomført kvalitative forskningsintervjuer med fem lærere fra ulike ungdomsskoler spredt i landet. Det er blitt brukt tematisk analyse i bearbeidingen av det innsamlede datamaterialet, som resulterte i de fire temaene: «Det er ingen skam å være hørselshemmet», «Manglende kunnskaper», «Godt utarbeidede rutiner» og «Tiltak». Resultatene i studien tyder på lite kunnskaper om hørselshemming hos lærerne. Den manglende kunnskapen kan trolig ha virkning på lærerens måte å kunne tilrettelegge for disse elevene, noe som igjen kan virke inn på de hørselshemmede elevenes opplevelse av inkludering og tilhørighet i klassen. At læreren har kunnskaper vil kunne bidra til en større forståelse av viktigheten av at disse elevene inkluderes fra dag én, noe som igjen kan påvirke i hvilken grad mobbing forekommer blant elevene. Konklusjonen er at det først og fremst er lærernes kompetanse som er nøkkelen i arbeidet mot mobbing av hørselshemmede elever. Jeg håper at denne oppgaven kan være til hjelp for skoler og lærere som har hørselshemmede elever, i det forebyggende arbeidet mot mobbing blant disse elevene. | nob |
dc.description.abstract | This master’s thesis will address five teachers’ experiences and knowledge in dealing with bullying of hearing-impaired students in junior high school. The purpose of this research has primarily been to find out how teachers can contribute to stop bullying of hearing-impaired students in junior high school. One goal was also to gain insight into how teachers prevent bullying of hearing-impaired students, and what measures are initiated when bullying of a hearing-impaired student take place. To be able to answer the main problem: «How can teachers contribute to stop bullying of hearing-impaired students in junior high school?», as well as the two subproblems: «How does teachers prevents bullying of hearing-impaired students?» and «What measures are being initiated when bullying first occurs?», I have used a qualitative approach. Qualitative research interviews were conducted with five teachers from different junior high schools scattered throughout the country. It’s been used a thematic analysis in the processing of the collected data material, which resulted in four themes: «There is no shame in being hearing-impaired», «Missing knowledge», «Well prepared routines» and «Measures». The result of the research indicates little knowledge in hearing-impairment among these teachers. The lack of knowledge can probably have an effect in the teachers’ way of being able to facilitate for these students, which also can affect the hearing-impaired students’ experience of inclusion and belonging in the class. That the teacher has knowledge will contribute to a larger understanding of the importance in that these students are getting included from day one, which also can affect the extent to which bullying occurs among the students. The conclusion of the research shows that the teachers’ competence is the key in the work against bullying of hearing-impaired students. I hope that this master’s thesis can be helpful for schools and teachers who have hearing-impaired students, in the preventive work against bullying among these students. | eng |
dc.language.iso | nob | |
dc.subject | Ungdomsskolen | |
dc.subject | Hørselshemmede elever | |
dc.subject | Mobbing | |
dc.title | «Vi må være villige til å se det, og gjøre noe med det» | nob |
dc.title.alternative | «We must be willing to see it, and do something with it» | eng |
dc.type | Master thesis | |
dc.date.updated | 2021-09-29T22:00:38Z | |
dc.creator.author | Rasmussen, Annelin | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-91260 | |
dc.type.document | Masteroppgave | |
dc.identifier.fulltext | Fulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/88649/1/Masteroppgave-Annelin-Rasmussen.pdf | |