Hide metadata

dc.contributor.authorTørvolt, Karianne
dc.date.accessioned2021-09-28T22:01:22Z
dc.date.available2021-09-28T22:01:22Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationTørvolt, Karianne. Fonologiske prosesser hos et utvalg norske tre- og fireåringer. Master thesis, University of Oslo, 2021
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/88639
dc.description.abstractI denne oppgaven studerer vi fonologiske prosesser hos et utvalg 3- og 4-åringer i typisk språkutvikling. Fonologiske prosesser er forenklinger i barns uttale av ord og er et vanlig trekk ved barns tidlige språkutvikling (Nettelbladt, 2007a, s. 110). Som kunnskapsfelt er fonologiske prosesser hos norske 3- og 4-åringer i begrenset grad kartlagt (Frank & Bjerkan, 2019). Formålet med denne studien er å bidra til økt kunnskap om både omfang og ulike typer fonologiske prosesser hos et utvalg «typiske» 3- og 4-åringer. Studiens problemstilling er; «Hvilke fonologiske prosesser og hvilken forekomst av prosesser kan med grunnlag i Norsk fonemtest identifiseres hos et utvalg norske 3- og 4- åringer, med typisk språkutvikling?» For å få kontakt med barn som var relevante for studien kontaktet vi et utvalg barnehager i Sørøst-Norge via e-post og inviterte til et samarbeid om å undersøke uttalen til et utvalg 3- og 4-åringer (se skriftlig henvendelse i vedlegg 1). Konkret ba vi barnehagelærerne om å nominere barn med «typisk språkutvikling», og også formidle et informasjonsskriv til aktuelle foreldre (se foreldreskriv, vedlegg 2). Vi satte følgende inklusjons- og eksklusjonskriterier for utvalget: barna skulle være mellom 2;10 og 3;2 år (3-årsgruppen) og mellom 3;10 og 4;2 (4-årsgruppen), de skulle ikke ha noen kjente diagnoser eller vansker, og de skulle ha norsk som morsmål og være enspråklige. Det endelige utvalget består av 14 barn, syv 3-åringer (2;10-3;2 år) og syv 4-åringer (3;10-4;1 år). Begrunnelsene for å fokusere på de to aldersgruppene var delvis at vi som nevnt har begrenset kunnskap om både omfang og typer fonologiske prosesser i disse aldersgruppene, fordi vi visste at uttalen til 4-åringer generelt er ganske voksenlik (Fintoft et al., 1983) og at det fra logopedisk og barnehagepedagogisk synsvinkel vil være viktig å ha oppdatert kunnskap om «vanlige fonologiske prosesser» hos 3-4 åringer. Vi ønsket derfor å rette et særskilt søkelys på både mellom- og innom-gruppe-variasjoner i de to aldersutvalgene. Metodisk har vi anvendt kvalitative og kvantitative tilnærminger ved beskrivelse av fonologiske prosesser, med norsk fonemtest som både kartleggings- og analyseverktøy. Norsk fonemtest muliggjør både kartlegging av barns uttale av ord og kategorisering av eventuelle uttaleavvik etter ulike fonologiske prosesser. For å ivareta studiens reliabilitet og validitet ble barnas uttale tatt opp på lydopptak og deretter transkribert. Transkripsjonene ble gjennomført av to logopedstudenter (undertegnede) uavhengig av hverandre. Analytisk fokus var forekomst og kvalitet av de identifiserte forenklingsprosessene hos de to aldersgruppene. Resultatene viser at alle barna i utvalget bruker fonologiske prosesser. Totalt ble det identifisert hele 14 ulike typer prosesser. Prosessene «/r/-erstatning» og «dentalisering av retroflekser» forekom oftest i begge aldersgruppene. Generelt hadde barna flest utfordringer knyttet til /r/-lyden. Resultatene viser imidlertid også at det er forskjeller mellom de to aldersgruppene når det gjelder forekomst og kvalitet av fonologiske prosesser: tre-åringene brukte flere ulike typer prosesser enn 4-åringene, de brukte også prosessene hyppigere. Endelig viser resultatene at det i hver av aldersgruppene er innom-gruppe variasjoner. Generelt er variasjonsbredden større hos 3- enn 4-åringene. Antall identifiserte prosesser hos 3-åringene varierte fra to til elleve og hos 4-åringene fra én til seks. Kvaliteten på prosessene varierte også innad i gruppene, for eksempel varierte den prosentvise bruken av prosessen «/r/-erstatning» hos 3-åringene fra 7 til 100 %. Samlet viser resultatene at alle barna i utvalget har fonologiske prosesser i sin uttale, men at resultatene er preget av variasjon mellom og innenfor gruppene. Slike funn støtter gjeldende teori om at fonologiske prosesser er en del av den typiske språkutviklingen. Samtidig utvider resultatene gjeldende kunnskapsstatus ved å gjøre aldersforskjellen mellom 3- og 4-åringene mindre betydelig i forhold til forekomst og type fonologiske prosesser identifisert, i tillegg til å bidra med mer kunnskap om særlig 3-åringers forekomst av, og ulike typer, fonologiske prosesser. Resultatene fra studien har relevans for logopeder og andre fagfolk som jobber med barn i utvikling, i tillegg til utdanningsinstitusjoner med ansvar for utdanning av barnehagelærere og logopeder.nob
dc.language.isonob
dc.subjectspråkutvikling
dc.subjectFonologiske prosesser
dc.subjectnorske tre- og fireåringer
dc.subjectuttale
dc.titleFonologiske prosesser hos et utvalg norske tre- og fireåringernob
dc.typeMaster thesis
dc.typeGroup thesis
dc.date.updated2021-09-29T22:00:18Z
dc.creator.authorTørvolt, Karianne
dc.identifier.urnURN:NBN:no-91240
dc.type.documentMasteroppgave
dc.type.documentGruppeoppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/88639/1/Masteroppgave_2021.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata