Sammendrag
Masterprosjektet er skrevet i samarbeid med forskningsprosjektet Evaluering av Funksjonell Familie Terapi (FFT) gjennomført og fundert av Nasjonalt utviklingssenter for barn og unge (NUBU). Studien benytter inntaksdata samlet inn ved første måletidspunkt (T1) fra FFT-prosjektet. Arbeidet består av to deler: en kappe (innledning) og et artikkelutkast Kjennetegn ved familier med ungdom som er henvist til Funksjonell Familieterapi (FFT) for innsendelse til tidsskriftet Psykologi i kommunen. Formål: Prosjektets formål har vært å undersøke kjennetegn ved familier henvist til Funksjonell familieterapi (FFT) på bakgrunn av ungdommens atferdsvansker. Studien har tatt utgangspunkt i to forskningsspørsmål knyttet til familiemiljø og foreldrepraksis, i tillegg til å undersøke kjennetegn ved familie, foreldre og ungdom. Metode: Studien er en tverrsnittsundersøkelse som behandler data fra forskningsprosjektet Evaluering av Funksjonell Familie Terapi (FFT) med statistiske analyser. Resultater: Funnene i studien er i stor grad teoribekreftende, samtidig som den bidrar med nye funn til et hittil begrenset forskningsområde i Norge. Funnene i studien viser at FFT-utvalget er en heterogen gruppe. Resultatene viste at familiene kjennetegnes ved ulike oppfatninger av familiemiljø og foreldrepraksis innad i familien. Videre var det tydelige sammenhenger mellom samhold i familien og positiv foreldrepraksis, og mellom høyt konfliktnivå og negativ foreldrepraksis. Hovedfunnene indikerer at mødrene i utvalget har en mer involvert rolle i familien enn fedrene. Konklusjon: Familien er et komplekst system med avgjørende betydning for utvikling av atferdsvansker. Studien har bidratt til mer innsikt i et tidligere lite utforsket forskningsfelt i Norge. Funnene impliserer behovet for videre forskning som kan utforske hvordan de ulike oppfattelsene av familiefungering hos foreldre og ungdom påvirker hverandre, i det dynamiske samspillet som familien er.