Abstract
Denne masteroppgaven inngår som del av et prosjekt knyttet til forskergruppen «Mangfold og inkludering» ved Institutt for Spesialpedagogikk. Tittelen på hovedprosjektet er: «Inkluderende praksiser i skolen – en casestudie belyst ved en flermetodisk tilnærming». Formålet med denne masteroppgaven har vært å undersøke faglig inkluderende praksiser for barn med lærevansker fra 4. til 7. trinn, sett fra et foreldreperspektiv. Problemstillingen var: Hvordan opplever foreldre som har skolebarn med lærevansker fra 4.-7. trinn, skolens faglige inkluderende praksiser? Dette er en kvalitativ undersøkelse hvor datainnsamling ble gjennomført ved semi- strukturert intervju (n=5). Intervjuene ble transkribert og analysert. Jeg brukte tematisk analyse og utledet følgende seks hovedtemaer: 1) Foreldres forståelser om inkludering, 2) Foreldresamarbeid som betingelse for faglig inkludering, 3) Organisatorisk differensiering som forutsetning for faglig inkludering, 4) Pedagogisk differensiering som forutsetning for faglig inkludering, 5) Godt læringsmiljø som forutsetning for faglig inkludering, og 6) Ressurser som forutsetning for faglig inkludering. Resultatene fra undersøkelsen viser at foreldre opplevde at undervisning i klasse kombinert med spesialundervisning i mindre grupper fungerte bra for deres barn mht. barnas opplevelse av tilhørighet i felleskap, mulighet for deltakelse og faglig utbytte. Organisatorisk og pedagogisk differensiering, slik det var organisert på case-skolen, var en viktig betingelse for faglig inkludering. Undervisning i klasserom var tilpasset gjennom ulike former for pedagogisk differensiering. Skolen benyttet organisatorisk differensiering i form av spesialundervisning i mindre grupper. Erfaringene viste at det var en god sammenheng mellom ordinær undervisning og spesialundervisning. Samt at individuelt tilpasset spesialundervisning var viktig for læringsutbytte. Læringsmiljøet, slik det ble beskrevet av foreldrene, fremstod som trygt, aksepterende og raust og var en viktig betingelse for faglig inkludering. Foreldresamarbeid hadde flere funksjoner, både et formelt samarbeid med jevnlige møter og et mer uformelt samarbeid i form av mer løpende kontakt mellom lærer og foreldre. Samarbeidet var initiert av lærer. Foreldresamarbeidet som ble beskrevet, var preget av partnerskap og medvirkning, og det ble beskrevet som gjensidig åpen dialog. Foreldresamarbeidet var en viktig betingelse for faglig inkludering. Samtlige foreldre opplevde at skolen hadde nødvendige ressurser for å tilrettelegge for et godt opplæringstilbud for deres barn.