Hide metadata

dc.contributor.authorMortensen, Eirin Renate Hoffgaard
dc.date.accessioned2021-09-28T22:00:16Z
dc.date.available2021-09-28T22:00:16Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationMortensen, Eirin Renate Hoffgaard. «Jeg har ikke nok kompetanse til å tilrettelegge for elevens sosiale behov». En kvalitativ studie om hvordan en lærer tilrettelegger for sosial inkludering av en elev med autismespekterforstyrrelse i friminuttene.. Master thesis, University of Oslo, 2021
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/88616
dc.description.abstractProblemstilling og forskningsspørsmål: Denne studien har til hensikt å belyse hvordan en lærer tilrettelegger for sosial inkludering av en elev med ASF. Studiens problemstilling lyder som følger: Hvordan tilrettelegger en lærer på 4. trinn for sosial inkludering av en elev med ASF i friminuttene? For å belyse problemstillingen har jeg utformet to forskningsspørsmål: Hva slags kompetanse har læreren om ASF? Og: Hvilke behov fremkommer av læreren ved tilrettelegging for sosial inkludering av eleven med ASF i friminuttene? Metode og materiale: Jeg har anvendt et kvalitativt forskningsdesign og studien er utformet som en case-studie. Mine informanter består av en kontaktlærer på 4. trinn, en elev med ASF tilhørende kontaktlærerens klasse og en assistent på skolen. Jeg har benyttet meg av intervju og observasjon som metode, og dette utgjør studiens datainnsamling. Datamaterialet ble videre kodet og kategorisert i dataprogrammet NVivo 12, og analysert i tråd med studiens vitenskapsfilosofiske forankring: fenomenologi. Resultater og konklusjoner: Læreren i mitt utvalg formidler flere tiltak hen har utformet til eleven for å tilrettelegge for sosial inkludering i friminuttene. Samlet sett omhandler tiltakene enkle påminnelser til eleven, innsetting av assistent og å sikre at tiltakene foregår på elevens premisser. Ifølge læreren har bruk av assistent ført til økt trivsel hos eleven. Til tross for tiltakene tilbringer eleven mye av tiden i friminuttene alene. Funnene i denne studien indikerer at tiltak som fadderprogram og andre tiltak hvor eleven samhandler med én annen medelev er hensiktsmessig for elevens sosiale inkludering, men eleven har utfordringer med å være sosialt inkludert i grupper. Her ser det ut til at barrierer som sosial kommunikasjon, turtaking og mentalisering blir gjeldende. Hva gjelder lærerens kompetanse støtter studiens funn oppunder tidligere forskning (Bartonek et al., 2018; Hart & More, 2013; Hess et al., 2008; Morrier et al., 2011; Sanz-Cervera et al., 2017; Šegota et al., 2020) som konkluderer med et behov for mer kompetanse på ASF og hvordan tilrettelegge for denne elevgruppen. Manglende kompetanse bunner i lite fokus på diagnosen under lærerutdanningen samt manglende kurs eller ytterligere informasjon om ASF som praktiserende lærer. Læreren belyser et behov for mer ressurser til skolen i form av lærere/assistenter og det fremkommer en tydelig sårbarhet hos læreren som følge av manglende ressurser og manglende kompetanse.nob
dc.language.isonob
dc.subject
dc.title«Jeg har ikke nok kompetanse til å tilrettelegge for elevens sosiale behov». En kvalitativ studie om hvordan en lærer tilrettelegger for sosial inkludering av en elev med autismespekterforstyrrelse i friminuttene.nob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2021-09-28T22:00:16Z
dc.creator.authorMortensen, Eirin Renate Hoffgaard
dc.identifier.urnURN:NBN:no-91233
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/88616/1/_Eirin_Mortensen_Masteroppgave_.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata