Hide metadata

dc.contributor.authorBilstad, Charlie
dc.date.accessioned2021-09-25T22:03:20Z
dc.date.available2021-09-25T22:03:20Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationBilstad, Charlie. Organisasjonslæring i en endringsprosess: En kvalitativ undersøkelse av en organisasjons evne til å lære i en endringsprosess. Master thesis, University of Oslo, 2021
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/88542
dc.description.abstractDenne masteroppgaven har utført en kvalitativ undersøkelse for å belyse hvordan en endringsprosess kan forstås som et utgangspunkt for organisatorisk læring. Gjennom en casestudie i Statistisk Sentralbyrå undersøkes problemstillingen: Hvordan kan en endringsprosess forstås som en plattform for organisatorisk læring? Her har jeg benyttet meg av følgende forskningsspørsmål for å konkretisere og avgrense undersøkelsen: (1) Hvordan kan endringsprosessen forstås som et utgangspunkt for organisatorisk læring? (2) Hvilke styrende faktorer påvirker organisasjonens evne til å lære i endringsprosessen? (3) Hvordan påvirker utviklingen og implementeringen av endringsprosessen organisasjonens evne til å lære? Undersøkelsen har tatt utgangspunkt i ni semistrukturerte intervjuer med ledere og medarbeidere i organisasjonen. Hovedfunnene fra undersøkelsen belyser hvordan endringsprosessen som her undersøkes kan være et utgangspunkt for organisatorisk læring i det prosessen tar sikte på å endre deler av organisasjonens instrumentelle bruksteorier. I tillegg kan organisasjonens arbeid med å utvikle en forståelse av endringsbehovet i organisasjonen også forstås som en prosess som har potensiale til å skape organisatorisk læring. Videre finner også denne undersøkelsen hvordan tid kan forstås som en begrensende faktor i denne prosessen da organisasjonen må balansere mellom drift- og utviklingsoppgaver. Til slutt har undersøkelsen belyst hvordan involvering av organisasjonsmedlemmer i en endringsprosess kan forstås som et viktig premiss for å evne å skape organisatorisk læring i en slik prosess. Dette da involvering kan bidra til å bryte ned defensive rutiner blant organisasjonsmedlemmene, men dette vanskeliggjøres i endringsprosessen som her er undersøkt da tid er en begrenset resurs i arbeidet. Undersøkelsen bidrar med innsikt i hvordan endringsprosesser kan fungere som en arena for organisatorisk læring, samtidig som undersøkelsen også belyser hva som vanskeliggjør organisatorisk læring i en endringsprosess. Prosessen som her er undersøkt er en utbredt prosess i både private- og offentlige organisasjoner, der målsettingene i organisasjonene ofte omhandler å utvikle organisasjonen videre, samt å skape læring. Dette gjør at undersøkelsens fokus på en slik prosess vil være av interesse for andre organisasjoner og ikke bare organisasjonen som her undersøkes. Dette fører med seg at de erfaringene og refleksjonene som gjøres her omkring ulike faktorer som fremmer og hemmer organisasjonslæring kan være relevante i endringsprosesser i andre organisasjoner og sammenhenger.nob
dc.language.isonob
dc.subject
dc.titleOrganisasjonslæring i en endringsprosess: En kvalitativ undersøkelse av en organisasjons evne til å lære i en endringsprosessnob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2021-09-26T22:01:23Z
dc.creator.authorBilstad, Charlie
dc.identifier.urnURN:NBN:no-91163
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/88542/1/MASTEROPPGAVEN_Charlie-Bilstad.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata